محکومیت جهانی حمله اسرائیل به کاروان‌های امداد‌رسان – اسرائیل می‌گوید عمدی نبود و بررسی می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه ۱۴ فروردین/ ۲ آوریل گفت که اسرائیل به اشتباه هفت نفر را که برای سازمان خیریه آشپزخانه جهانی (World Central Kitchen) کار می‌کردند در حمله هوایی غزه کشته است. همزمان ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان اسرائیل هم به خیل محکوم‌کنندگان این اقدام پیوستند و خواستار توضیح تل‌آویو شدند.

ارتش اسرائیل در واکنش گفت که «تأسف» خود را ابراز می‌کند ولی توضیح بیشتری در مورد این رویداد نداد. حمله به کاروان سازمان خیریه آشپزخانه جهانی فشار بین المللی را بر اسرائیل افزایش داده است. کشورهای خواستار اقداماتی برای کاهش وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه پس از گذشت نزدیک به شش ماه از محاصره و تهاجم اسرائیل به مناطق تحت محاصره فلسطین هستند.

در حمله به کاروان آشپزخانه جهانی، شهروندان استرالیا، بریتانیا و لهستان و همچنین فلسطینی‌ها و یک شهروند دوتابعیتی ایالات متحده و کانادا کشته شدند.

آشپزخانه جهانی گفت که کارکنانش در دو خودروی زرهی و یک وسیله نقلیه دیگر که آرم موسسه خیریه بر آن‌ها حک شده بود حرکت می‌کردند و مقصد و مسیر عبورشان را با ارتش اسرائیل هماهنگ کرده بودند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای ویدئویی گفت:

متأسفانه در روز گذشته یک رویداد غم انگیز رخ داد که در آن نیروهای ما به طور ناخواسته به غیرنظامیان در نوار غزه آسیب رساندند. این موضوعات در جنگ اتفاق می افتد. ما در حال انجام تحقیقات کامل هستیم و با دولت‌ها در تماس هستیم. ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا از تکرار آن جلوگیری کنیم.

ارتش اسرائیل هم می‌گوید که متعهد شده است که تحقیقاتی را توسط «یک نهاد مستقل، حرفه‌ای و متخصص» انجام دهد.

به گفته سازمان ملل، حداقل ۱۹۶ کارمند نهادهای بشردوستانه از ماه اکتبر در غزه کشته شده‌اند. حماس پیش از این اسرائیل را به هدف قرار دادن مراکز توزیع کمک متهم کرده بود.

نخست‌وزیر بریتانیا که سه شهروند کشورش در میان کشته‌های این حمله است روز سه شنبه با نتانیاهو به صورت تلفنی صحبت کرد. دفتر سوناک اعلام کرد، در تماس روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر بریتانیا به نتانیاهو گفت که بریتانیا از کشته شدن سه بریتانیایی وحشت‌زده است و خواستار انجام تحقیقات مستقل کامل و شفاف شد.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا هم گفت که در تماسی جداگانه با نتانیاهو «خشم و نگرانی» خود را ابراز کرده است.

ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که اسرائیل عمداً امدادگران را هدف قرار داده است، اما از کشته شدن آنها خشمگین شده است و اسرائیل موظف است اطمینان حاصل کند که امدادگران غزه آسیبی نبینند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با آندرس، بنیانگذار خیریه آشپزخانه جهانی تماس گرفت تا به او تسلیت بگوید. کاخ سفید گفت که واشنگتن اسرائیل را تحت فشار قرار خواهد داد تا اقدامات بیشتری برای محافظت از امدادگران انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در گفتگو با خبرنگاران در پاریس، در مورد هفت امدادگر کشته شده گفت:

این افراد قهرمان هستند، آن‌ها به دل آتش می‌زنند و از دور نظاره‌گر نمی‌مانند. ما نباید شرایطی داشته باشیم که افرادی که صرفاً در تلاش برای کمک به همنوعان خود هستند، خودشان در معرض خطر جدی قرار گیرند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل که درباره قحطی قریب الوقوع در غزه هشدار داده است، دوباره خواستار آتش بس فوری بشردوستانه شد.

اسرائیل اتهام‌های مربوط به ممانعت از توزیع کمکهای غذایی مورد نیاز فوری در غزه رد کرده و گفته است که این مشکل به دلیل ناتوانی گروههای کمک بین‌المللی در رساندن آن به نیازمندان است.

آشپزخانه جهانی گفت که کاروان کمک‌رسانی‌اش پس از تخلیه بیش از ۱۰۰ تن کمک‌های غذایی که از طریق دریا به غزه آورده شده بود، هنگام خروج از انباری در دیرالبلح مورد اصابت قرار گرفت.

آرین گور، مدیر اجرایی آشپزخانه جهانی، گفت:

این فقط یک حمله به ما نیست، این حمله به سازمان‌های بشردوستانه است که در وخیم‌ترین شرایطی رخ می‌دهد که از گرسنگی دادن به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود.

این موسسه خیریه مستقر در ایالات متحده گفت که کار خود را در غزه متوقف خواهد کرد و امارات متحده عربی که تأمین مالی ارسال غذا از طریق دریا به غزه را که آشپزخانه جهانی توزیع کرده است، اعلام کرد که تامین این محموله‌ها را تا صدور تضمین ایمنی اسرائیل و تحقیقات کامل به حالت تعلیق درآورده است.

آرنا Anera، یک گروه امدادی مستقر در ایالات متحده که با آشپزخانه جهانی همکاری می‌کند، روز سه شنبه گفت که این گروه نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی، عملیات خود را در غزه متوقف کرده است.

جنگ غزه پس از حملات حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد که بر اساس آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر در آن روز کشته شدند.

از آن زمان، بسیاری از مناطق پرجمعیت غزه با بمباران مداوم اسرائیل ویران شده و بیشتر جمعیت ۲,۳ میلیونی فلسطینی در غزه آواره شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت غزه تحت حاکمیت حماس، بیش از ۳۲ هزار فلسطینی تاکنون کشته شده‌اند.

سازمان ملل و سایر گروه‌های بین‌المللی اسرائیل را به ممانعت از توزیع کمک‌ها با ایجاد موانع بوروکراتیک و ناتوانی در تضمین امنیت کاروان‌های مواد غذایی متهم کرده‌اند.

حماس می‌گوید که مشکل اصلی توزیع کمک‌ها هدف قرار دادن نیروهای امدادی توسط اسرائیل است. پس از آخرین حادثه، این سازمان بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که هدف از این حمله، ایجاد رعب و وحشت در کارکنان آژانس‌های بین المللی بشردوستانه و بازداشتن آنها از مأموریت‌هایشان بوده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net