نخست‌وزیر اسلواکی ترور شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۵ مه، رابرت فیتسو، نخست‌وزیر ۵۹ ساله اسلواکی هدف چند گلوله قرار گرفت و با بالگرد به بیمارستان منتقل شد. رسانه‌های اسلواکی گزارش دادند که تیراندازی به سمت فیتسو پس از جلسه کابینه دولت در شهر هندلوا صورت گرفت و گلوله‌ها از جمله به شکم رئیس دولت اصابت کرده‌اند.

به‌گفته خبرنگاران، پلیس یک مرد را در این رابطه بازداشت کرده است اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد هویت یا پیشینه جنایی او در دست نیست.

#Breaking: Aufnahmen die den Moment zeigen, als
Juraj Cintula auf den slowakischen Ministerpräsidenten Robert Fico geschossen hatte.
Das Leben von #Fico ist nach dem Attentat nicht in Gefahr – so die slowakischen Medien!#Slowakije pic.twitter.com/9LVIqCyawk

— Lexa 🇩🇪 (@rebew_lexa) May 15, 2024

زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهوری اسلواکی گفت پس از این تیراندازی شوکه شده است. او در فیس‌بوک نوشت:

حمله وحشیانه و بی‌رحمانه امروز به نخست‌وزیر رابرت فیتسو را محکوم می‌کنم. برای رابرت فیتسو در این لحظه حساس قدرت زیاد آرزو می‌کنم تا بتواند بر این حمله چیره شود.

اورزولا فُن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا سوء قصد به جان رابرت فیتسو را «حمله نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد. سران بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای همسایه، دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری این حمله را محکوم کردند.

رابرت فیتسو از سال ۲۰۲۳ نخست‌وزیر اسلواکی است و سومین دوره نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند. او رهبر حزب پوپولیستی چپ‌گرای دموکراتیک اسلواکی (Smer) است.

Ad placeholder

فیتسو ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۴ در یک خانواده کارگری به دنیا آمد. او وکیل دادگستری است و فعالیت سیاسی خود را با حزب کمونیست کمی قبل از انقلاب مخملی ۱۹۸۹ که به تجزیه چکسلواکی سابق انجامید، آغاز کرد.

از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ میلادی فیتسو نماینده اسلواکی در دادگاه حقوق بشر اروپا بود و در سال ۱۹۹۹ حزب چپ میانه خود را تأسیس کرد.

حزب دموکراتیک اسلواکی در انتخابات سال ۲۰۰۶ پیروزی قاطع به دست آورد و فیتسو را دو سال پس از پیوستن اسلواکی به اتحادیه اروپا بر کرسی نخست‌وزیری نشاند. در سال ۲۰۰۹، او کشورش را وارد منطقه یورو کرد، اما سال بعد به‌رغم پیروزی در انتخابات، نتوانست ائتلافی تشکیل دهد.

او پس از سقوط ائتلاف راست میانه به دلیل اتهام‌های فساد، موفقیت‌های دیگری به‌دست آورد و بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد اما دو سال بعد در میان اعتراضات گسترده به قتل یان کوچیاک، روزنامه‌نگار تحقیقی و نامزدش مجبور به استعفا شد. در اکتبر گذشته او برای سومین بار به‌عنوان نخست‌وزیر اسلواکی در رأس یک ائتلاف پوپولیستی-ناسیونالیستی به قدرت بازگشت.

Ad placeholder

فیتسو درگیر اتهام‌های فساد است اما همواره آن‌ها را رد کرده است. او ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را تحسین می‌کند و در رقابت‌های انتخاباتی خود نیز گفته بود کمک به اوکراین را متوقف خواهد کرد. در همین حال خود را طرفدار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد و می‌گوید فقط منافع اسلواکی در نظر می‌گیرد. به شدت با مهاجران مخالف است، از ازدواج همجنس‌ انتقاد می‌کند و فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس را «انحراف» می‌داند.

به دلیل همین مواضع، منتقدانش رابرت فیتسو را مشابه ویکتور اوربان، رهبر مجارستان می‌دانند و نگران هستند که فیتسو مسیر غرب‌گرای اسلواکی را رها کرده و مسیر مجارستان تحت رهبری اوربان را دنبال کند. از این رو هزاران نفر در شهرهای اسلواکی در اعتراض به سیاست‌های فیتسو تظاهرات کرده‌اند.

در فوریه گذشته نمایندگان پارلمان اسلواکی تغییرات قانونی را تصویب کردند که براساس آن دفتر دادستانی ویژه‌ای که با فساد در سطوح بالا سروکار داشت منحل شد و مجازات جرایم مالی و تجاوز جنسی کاهش یافت.

در ماه آوریل، پیتر پلگرینی، منتقد اوکراین و متحد نزدیک فیتسو، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر ایوان کورچوک، نامزد اپوزیسیون طرفدار غرب پیروز شد.

پلگرینی قرار است جانشین زوزانا چاپوتووا، اولین رئیس جمهوری زن اسلواکی شود. چاپوتووا، یکی از حامیان سرسخت کشور همسایه اوکراین در مقابله با حمله روسیه است. او پس از آن‌که تهدید به مرگ شد اعلام کرد که برای انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net