نماینده راست افراطی از توافق اولیه برای تشکیل دولت هلند خبر داد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

خیرت ویلدرس، نامزد راست افراطی برای نخست‌وزیری هلند از دستیابی به توافق با حزب‌های راست برای تشکیل دولت ائتلافی خبر داد.

بیش از شش ماه پیش حزب «برای آزادی» به رهبری خیرت ویلدرس با یک پیروزی بی‌سابقه در انتخابات توانست شمار کرسی‌هایش را در پارلمان از ۱۷ به ۳۷ برساند و مأمور تشکیل دولت شود.

مهاجرستیزی، خروج از اتحادیه‌ی اروپا و محدود کردن آزادی‌های مذهبی (به‌ویژه برای مسلمانان) از محورهای اصلی برنامه‌ی ویلدرس بود اما او پس از پیروزی ادبیات سیاسی‌اش را اندکی تعدیل کرد.

ویلدرس چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت / ۱۵ مه در نشستی خبری گفت که حزب او با حزب راست میانه مارک روته، نخست‌وزیر فعلی یعنی حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD)، حزب راست‌گرای تازه تاسیس «قرارداد اجتماعی جدید» (NSC) و حزب راستگرای اخیر دیگری به نام «جنبش کشاورزـ شهروند» (BBB) دولت ائتلافی تشکیل خواهند داد.

VVD که در انتخابات ۲۴ کرسی کسب کرد، گفته بود وارد ائتلاف با ویلدرس نمی‌شود. رهبران حزب‌های دیگر هم ابتدا چنین ادعایی را مطرح کرده بودند. NSC در انتخابات ۲۰ کرسی و BBB نیز هفت کرسی کسب کرده بودند.

ویلدرس در جمع خبرنگاران گفت:

خبر خوب این است که ما توافق بین مذاکره‌کنندگان حزب‌ها را داریم. ولی قطعاً وقتی این توافق نهایی می‌شود که حزب‌های پارلمانی آن را تأیید کنند.

بر اساس توافق به‌دست‌آمده، چهار حزب توافق کرده اند که دولتی با حضور ۵۰ درصدی تکنوکرات‌ها و حضور ۵۰ درصدی افراد خارجی نسبت به جریان سیاست غالب تشکیل دهند.

این نخستین دولتی در هلند خواهد بود که ائتلاف آن به رهبری راست افراطی است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net