«هر گونه گزارشی بدون بازدید از زندان‌ها و صحبت با زندانیان معتبر نخواهد بود»

Print Friendly, PDF & Email

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

سرکار خانم ندا النشیف
معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل
با سلام

از پس دیوارهای بلند زندان قزلحصار، مطلع شدیم که جنابعالی برای بررسی مسائل مربوط به حقوق بشر از جمله اعدام زندانیان، سفری دو روزه به تهران خواهید داشت. لازم دانستیم که به اطلاع برسانیم، در بسیاری از زندان‌های ایران همچون زندان ارومیه، زندان مرکزی زاهدان، زندان شیبان اهواز، زندان عادل‌آباد شیراز و ده‌ها زندان دیگر کشور ما هر هفته شماری از شهروندان زندانی با اتهامات سیاسی و عقیدتی و اتهامات غیر سیاسی، بدون برخورداری از حق دادرسی منصفانه به دار آویخته می‌شوند.

سرکار خانم النشیف
خوب است که اطلاع داشته باشید، ما زندانیان سیاسی زندان قزلحصار در اعتراض به این روند غیرانسانی، اعدام همبندی‌ها و نقض “حق زندگی” هموطنان زندانی‌مان، از سه‌شنبه هفته گذشته تا زمان توقف این روند ضدحقوق‌بشری، هر سه‌شنبه دست به اعتصاب غذا خواهیم زد. چون سه‌شنبه‌های سیاه یا روز اعدام همبندی‌های ماست، یا آخرین روز زندگی آنها در کنج سلول‌های انفرادی است و یا روزی‌ است که پیکرهای بی‌جانشان را از زندان خارج کرده و گاه حتی همان پیکر بی‌جان را هم تحویل خانواده‌ها نمی‌دهند.

در آخر با توجه به اینکه زندان قزلحصار مرکز اصلی نگهداری زندانیان زیر حکم اعدام و محل اجرای این حکم غیرانسانی در تهران است؛ از جنابعالی دعوت می‌کنیم در این سفر به این زندان آمده و مشاهدات ما و دیگر زندانیان از جزئیات نقض حقوق همبندی‌های اعدام شده‌ ما در ماه‌ها و سال‌های اخیر را از نزدیک بشنوید.

سرکار خانم النشیف
روشن است که هرگونه گزارش یا نتیجه‌گیری در موضوع اعدام زندانیان در ایران توسط شما و دیگر مقامات و نهادهای سازمان ملل متحد، بدون بازدید از زندان قزلحصار و گفتگوی آزاد و بدون محدودیت با شاهدان زنده نقض حقوق بنیادین بشر در این زندان، نزد افکار عمومی جامعه بین‌المللی معتبر نخواهد بود.

با احترام
جمعی از زندانیان اعتصابی سه‌شنبه‌های سیاه زندان قزلحصار
۱۳ بهمن ۱۴۰۲

Ad placeholder

لینک این مطلب در تریبون زمانه

منبع: کانون حقوق بشر ایران

ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار است از ۱۴ بهمن / ۳ فوریه تا ۱۶ بهمن / ۵ فوریه به ایران سفر کند. مأموریت سه‌روزه النشیف در بازدید از ایران بر دو موضوع تمرکز خواهد داشت: مجازات اعدام و حقوق زنان و دختران. این سفر کم‌نظیری از سوی یک مقام عالی رتبه حقوق بشری سازمان ملل به ایران برای بررسی کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است. تهران در این سال‌ها اجازه ورود بازرس‌های سازمان ملل به ایران برای چنین مأموریت‌هایی را نمی‌داد. گروه‌های بسیاری از فعالان مدنی نسبت به این سفر و عواقب آن واکنش نشان داده‌اند. از جمله می‌توان به نامه جمعی از کنشگران حقوق زنان، نامه جمعی از نویسندگان و روشنفکران ایرانی، نامه سرگشاده ۲۵ سازمان حقوق بشری خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و نامه سرگشاده جمعی از خانواده‌های پرواز اوکراینی به ندا النشیف اشاره کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net