هشدار پوتین به غرب: فکر نکنید در تغییر دکترین هسته‌ای تردید خواهیم کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر زمانه

روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد/ ۵ ژوئیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای اولین بار از زمان آغاز تجاوز نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲، با رهبران خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز و آسوشیتدپرس دیدار کرد.

پوتین به سوالاتی از تهدید جنگ هسته‌ای گرفته تا پیامدهای احتمالی برای کشورهایی که از تلاش‌های اوکراین برای حمله به خاک روسیه حمایت می‌کنند، پاسخ داد.

وقتی از او درباره احتمال استفاده از زرادخانه هسته‌ای روسیه سؤال شد، پوتین گفت که این امکان را رد نمی‌کند.

او با اشاره به دکترین هسته‌ای ۲۰۲۰ روسیه گفت: «به دلیلی، غرب فکر می‌کند که روسیه هرگز از آن استفاده نخواهد کرد.»

این دکترین به دولت روسیه اجازه می‌دهد تا در صورت استفاده از سلاح کشتار جمعی علیه کشور یا اگر «موجودیت کشور به خطر بیفتد»، گزینه‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد.

پوتین گفت:

ما یک دکترین هسته‌ای داریم. ببینید چه می‌گوید. اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی ما را تهدید کند، ما امکان استفاده از تمامی وسایل در اختیار خود را در نظر می‌گیریم. این مسئله را نباید سبک شمرد.

پوتین همچنین در این کنفرانس خبری نگرانی‌ها مبنی بر حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو را رد کرد.

او خطاب به اعضای ناتو گفت:

نباید روسیه را دشمن بدانید. شما فقط با این کار به خود آسیب می‌زنید، می‌دانید؟

ماده ۵ پیمان ناتو مقرر می‌کند که حمله به یک کشور عضو به منزله حمله به همه اعضاست.

پوتین بارها ایده حمله به ناتو را رد کرده است، با وجود تنش‌ها با کشورهای عضو این پیمان.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اوایل سال میلادی جاری به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که «تهاجم» پوتین می‌تواند به اروپا تسری یابد و موجب واکنش ناتو شود. در ماه آوریل، فرمانده ارشد نظامی آلمان گفت «حمله به خاک ناتو ممکن است در پنج تا هشت سال آینده رخ دهد».

پوتین در روز چهارشنبه بار دیگر موضع خود را تکرار کرد و گفت:

آن‌ها فکر می‌کردند که روسیه می‌خواهد به ناتو حمله کند. آیا کاملاً دیوانه شده‌اید؟ چه کسی این را مطرح کرده است؟ این کاملاً مزخرف است.

با این حال، پوتین همچنین به احتمال تشدید تنش‌ها و حتی اقدامات نظامی «نامتقارن» اشاره کرد و گفت که اگر کشورهای غربی مانند آلمان و ایالات متحده به اوکراین تسلیحات برای استفاده در خاک روسیه عرضه کنند، روسیه هم دست به اقداماتی خواهد زد.

او توضیح داد که استفاده از تسلیحات خاص، از جمله فناوری موشکی پیشرفته، به منزله مشارکت در جنگ با روسیه خواهد بود.

پوتین گفت:

این نشان‌دهنده مشارکت مستقیم آن‌ها در جنگ علیه فدراسیون روسیه خواهد بود و ما حق داریم به همان شکل عمل کنیم.

او افزود:

اگر آن‌ها امکان تحویل چنین تسلیحاتی به منطقه جنگی برای حمله به خاک ما و ایجاد مشکلات برای ما را در نظر بگیرند، چرا ما حق نداشته باشیم تسلیحات مشابهی به برخی مناطق جهان عرضه کنیم که می‌توانند برای حمله به تأسیسات حساس کشورهایی که این کار را علیه روسیه انجام می‌دهند، استفاده شوند؟

این اظهارات پس از تصمیم آلمان در ژانویه برای تأمین تانک‌های لئوپارد به اوکراین و توافق آلمان و ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته برای اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های خاص به منظور هدف‌گیری داخل روسیه صورت گرفت.

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که اوکراین به صورت عملی از تسلیحات ایالات متحده برای حمله به خاک روسیه استفاده کرده است، هرچند واشنگتن محدودیت‌هایی برای استفاده از این تسلیحات اعمال می‌کند.

تسلیحات پیشرفته‌ای مانند سیستم موشکی تاکتیکی (ATACMS) و سایر موشک‌های دوربرد هنوز محدودیت استفاده در خاک روسیه را دارند.

وقتی از پوتین درباره احتمال گسترش محدوده به‌کارگیری موشک‌های غربی و تسری آن به حملات به خاک روسیه سؤال شد، او با قاطعیت گفت: «ما سامانه‌های دفاع هوایی خود را بهبود خواهیم بخشید و آن‌ها را نابود خواهیم کرد.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net