ورود تانک‌های اسرائيلی به اردوگاه جبالیا در شمال غزه؛ گوترش خواهان آتش‌بس فوری شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

در شرایطی که آخرین گفت‌وگوها برای توافق آتش‌بس میان حماس و اسرائيل به بن‌بست منجرشده است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۲مه/۲۳ اردیبهشت خواستار آتش بس «فوری» شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار توقف فوری جنگ در غزه، بازگشت اسرا و افزایش کمک‌های بشردوستانه به سرزمین‌های تحت محاصره فلسطین شد.

او در یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانس بین‌المللی کمک‌های مالی در کویت گفت: «آتش‌بس تنها شروع خواهد بود» و افزود: «یک راه طولانی برای بازگشت از ویرانی‌ها و آسیب‌های این جنگ در پیش است».

براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت غزه، شمار کشته‌شدگان در جنگ غزه از حمله هفتم اکتبر حماس تاکنون به ۳۵هزار و ۳۴ نفر شامل بیش از ۱۵ هزار کودک، و شمار زخمی‌ها به ۷۸ هزار و ۷۵۵ نفر رسیده است.

حمله به اردوگاه جبالیا

همزمان در نیروهای ارتش اسرائیل اردوگاه آوارگان «جبالیا» را در شمال غزه به‌شدت بمباران کردند که منجر به کشته و زخمی شدن چندین فلسطینی شد.

خبرگزاری فلسطینی وفا شمار کشته‌شدگان را ده‌ها غیرنظامی اعلام کرد و گفت در شهر بیت‌لاهیا در شمال غزه ۱۲ جسد به بیمارستان کمال عدوان منتقل شده‌اند.

اسرائیل ماه‌ها پیش اعلام کرده بود حماس در این منطقه «برچیده شده» و اکنون حمله زمینی و هوایی جدیدی را آغاز کرده است. شبکه الجزیره روز یکشنبه از ورود تانک‌های اسرائیلی به عمق اردوگاه جبالیا خبر داد.

الجزیره می‌گوید جنگ بین نیروهای حماس و ارتش اسرائیل در جریان است و در حین این درگیری‌ها تانک‌های اسرائیل وارد اردوگاه شده و مراکز تخلیه و ساختمان‌های مسکونی را محاصره کرده‌اند.

ساکنان اردوگاه به اجبار تخلیه و دسته‌جمعی به غرب غزه فرستاده شده‌اند. این چندمین آوارگی این آوارگان است.

اردوگاه آوارگان جبالیا در سال ۱۹۴۸ برای اسکان فلسطینیان آواره پس از «نکبه» ایجاد شد. بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی به اجبار آواره شدند که منجر به ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸ شد. این اردوگاه در شمال منطقه محصور فلسطین، پرجمعیت ترین اردوگاه آوارگان نوار غزه به‌شمار می‌رفت. اردوگاه جبالیا در چند هفته اول جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه، چندین بار ازسوی نیروهای اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت، از جمله حمله به مدرسه ای که توسط سازمان ملل اداره می شد؛ جایی که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند. وزارت بهداشت غزه در آن زمان اعلام کرد که بیش از ۵۰ نفر در این حمله کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل گفت که این حمله جنگجویان حماس را هدف قرار داده و مدعی شد که ده‌ها تن در یک «مجموعه تونل زیرزمینی وسیع» در زیر اردوگاه کشته شده‌اند.

در ماه دسامبر، حمله اسرائیل به این اردوگاه دست کم ۹۰ فلسطینی را کشت. این اردوگاه بر اثر بمباران شدید اسرائیل در مرحله اولیه جنگ ویران شد.

در اوایل فوریه ۲۰۲۴ نیروهای اسرائیلی با این ادعا که حماس را به عنوان نیروی جنگی در مناطق شمالی برچیده است، از مناطق شمالی نوار غزه عقب نشینی کردند.

ارتش اسرائیل روز شنبه دستور تخلیه ساکنان کمپ آوارگان جبالیا را صادر کرد و از آنها خواست آن‌جا را«فوراً» ترک کنند تا علی‌رغم ادعاهای قبلی مبنی بر شکست گروه فلسطینی در شمال غزه، بتواند عملیات نظامی علیه حماس را آغاز کند.

ادامه تخلیه آوارگان از رفح

براساس گزارش‌های منتشرشده، در طول ۲۴ ساعت گذشته ارتش اسرائیل آشکارا فشار را در سه جبهه رفح، منطقه میانی و شمال قلمرو غزه به حداکثر رسانده است.

فلسطینی‌ها علاوه بر شمال غزه از رفح نیز که پناهگاه ۱,۴ میلیون نفر غیرنظامی آواره است، به اجبار تخلیه می‌شوند. آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) آنروا هشدار داد که این آوارگی اجباری «غیرانسانی» ست و فلسطینی‌ها «هیچ‌جای امنی برای رفتن ندارند».

مقام‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم نسبت به حمله زمینی بزرگ به رفح هشدار دادند.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که اسرائیل نباید بدون «برنامه روشن» برای محافظت از مردم، حمله به رفح را عملی کند. او به تلویزیون اسکای نیوز گفت: «برای اینکه یک حمله بزرگ در رفح انجام شود، باید یک برنامه کاملاً واضح در مورد این‌که چگونه جان‌ها را نجات دهید، چگونه مردم را از محل درگیری دور کنید، چگونه مطمئن شوید که آن‌ها غذا و دارو و پناه‌گاه و… دارند، داشته باشید. ما چنین برنامه‌ای ندیدیم… بنابراین از تهاجمی به این شکل حمایت نمی‌کنیم».

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد دو موشک را که از رفح پرتاب شده بودند با سامانه‌های پدافند هوایی منهدم کرده است.

روز شنبه در دیگر مناطق غزه، حملات اسرائیل حدود ۲۷ فلسطینی، از جمله چند کودک در جنوب رفح، محمد نمر قضاعت، جراح اطفال ۷۲ ساله و پسرش یوسف ۳۳ ساله، را در مرکز دیرالبلاح کشتند. برمبنای گزارش خدمه «دفاع مدنی» همه بیمارستان‌ها در شمال غزه اکنون از دسترس خارج شده‌اند. در عین‌حال آژانس‌های امدادی سازمان ملل که در جنوب فعال‌اند می‌کنند اعلام کردند که در بحبوحه محاصره رژیم اسرائيل، کمک‌های غذایی آنها تمام خواهد شد.

اسرائیل در عین‌حال به حملات خود به کرانه باختری و تبادل آتش با حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد. در شمال اسرائیل، همزمان با ادامه تبادل آتش نیروهای اسرائیلی و گروه حزب الله لبنان آژیر موشک به صدا درآمد. در جنوب اسرائیل، سه نفر در پی اصابت راکت از غزه به خانه‌ای در شهر عسقلان به طور جزئی مجروح شدند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net