چهار کارگر حین انجام کار کشته و ۲۴ کارگر مصدوم شدند

Print Friendly, PDF & Email

گروه کارگری

در پنج حادثه کاری جداگانه دست‌کم چهار کارگر جانشان را از دست دادند و ۲۴ کارگر دیگر مصدوم شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران دست‌کم ۲۸ کارگر دیگر در مناطق مختلف ایران قربانی ناایمن بودن محیط کار شدند. دو تن از کارگرانی که جان باختند، کارگر ساختمانی بودند، یک تن کارگر فصلی کشاورزی و یک کارگر دیگر در کارگاه صنعتی کار می‌کرد.

در فرو آلیاژ کرمان واقع در راستن این استان انفجار در تانکر مواد اشتعال‌زا جان یک کارگر جوشکار را گرفت. منابع کارگری گفتند که این کارگر ۴۹ ساله حین جوشکاری بر اثر انفجار ناشی از متساعد شدن گاز در تانکر مواد اشتعال‌زا و جرقه ناشی از برشکاری با سنگ فرز حین کار به خارج از کارگاه جوشکاری پرتاب شد و جان خود را از دست داد.

جزئیات بیشتری از این حادثه فاش نشده است. منابع حاضر در این کارخانه گفتند که مسئولان قضایی و بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی علت و شناسایی مقصر این حادثه هستند.

در یک حادثه دیگر در قلعه نو املاک پاکدشت، ریزش دیوار در یک ساختمان در دست تخریب موجب مرگ و مصدومیت سه کارگر شد.

خبرگزاری دولتی کار ایران «تخریب غیراصولی دیوار» را علت این حادثه دانست که سبب مرگ دو کارگر و مصدومیت یک کارگر دیگر شد. به نوشته این رسانه دولتی، کارگران زیر آوار مدفون شدند. یک کارگر را ماموران امداد نجات، زنده از زیر آوار بیرون آوردند و به بیمارستان منتقل کردند اما دو کارگر دیگر به دلیل وارد شدن ضربه به سر جانشان را از دست دادند.

هویت هیچ یک از این کارگران تا به حال اعلام نشده است. در ایران کارگران ساختمانی بالاترین نرخ حوادث مرگبار را دارند.

در یک حادثه دیگر که صبح جمعه ۱۸ خرداد رخ داد ۱۸ کارگر فصلی حین رفتن به محل کارگر تصادف کردند. این حادثه که در نزدیکی «بانی گولان» جوانرود رخ داد، موجب مرگ یک کارگر و مصدومیت ۱۷ تن دیگر شد. هویت کارگری که جانش را از دست داد، فاتح درویشی اعلام شد.

بر اساس گزارش منابع کارگری، این کارگران بر یک نیسان وانت سوار بودند. چند روز پیش‌تر نیز تصادف کارگران فصلی در محور گچساران موجب مرگ دو کارگر زن و مصدومیت پنج تن دیگر شد.

علاوه بر این، در رستوران شاندیز طرقبه در استان خراسان رضوی نیز دستکم شش کارگر و یک آتش‌نشان که برای کمک به کارگران حادثه دیده رفته بود، مصدوم شدند.

علت این حادثه آتش‌سوزی در انبار رستوران که «محل استراحت کارگران نیز بود»، گزارش شد.

رسانه‌های دولتی در ایران گفته‌اند تمام کارگران آسیب‌دیده به درمانگاه منتقل شده‌اند اما توضیح بیشتری در باره میزان مصدومیت آنها نداده‌اند.

در ایران سازمان پزشکی قانونی مرگ دو هزار و ۱۱۵ کارگر را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده است. این آمار نسبت به یک سال قبل‌تر (۱۴۰۱) ۱۱٬۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این سازمان همچنین مصدومیت بیش از ۲۷ هزار کارگر را طی یک سال ثبت کرد.

بیشتر حوادث کاری در کارگاه‌های کوچک و خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش حوادث کاری در این کارگاه‌ها را ثبت نمی‌کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net