کماندوهای اسرائیلی با یورش به بیمارستانی در کرانه باختری سه نفر از نیروهای فلسطینی را کشتند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

ویدیوهایی از دوربین‌های مداربسته بیمارستانی در شهر جنین واقع در کرانه باختری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهند حدود ۱۲ نفر از نیروهای ویژه مخفی اسرائیل، از جمله سه نفر در لباس زنانه و دو نفر با لباس کادر پزشکی در راهروی بیمارستان با سلاح‌های خود در حال رفت‌وآمدند.

بنا به گزارش شبکه الجزیره، مهاجمان در این یورش سه فلسطینی را کشتند. یکی از این سه نفر به دلیل جراحات وارده در حمله قبلی ارتش اسرائیل از ماه‌ها پیش تحت درمان قرار داشت.

الجزیره از «وحشت بیماران و کارکنان بیمارستان جنین» نوشته و افزوده که این حمله نمونه دیگری از مصمم بودن ارتش اسرائیل برای ادامه حملات و هدف قرار دادن نیروهای مقاومت در سراسر اراضی اشغالی فلسطین است.

This security camera video is believed to show armed undercover Israeli forces inside a hospital in the occupied West Bank where three Palestinian men were shot and killed ⤵ pic.twitter.com/jiAGsvQVgX

— Al Jazeera English (@AJEnglish) January 30, 2024

این نخستین بار از زمان آغاز جنگ غزه است که اسرائیل در داخل یک نهاد غیرنظامی پزشکی دست به عملیات می‌زند. ارتش اسرائیل پیش از این بیمارستان‌ها را محاصره می‌کرد و بارها متهم شد به مراکز درمانی از راه دور حمله کرده است.

در پی این حمله گروه حماس اعلام کرد که «جنایت‌های ارتش اسرائیل پس از ترور سه جوان فلسطینی در بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین در کرانه باختری اشغالی بی‌پاسخ نخواهد ماند».

حماس با بیان این‌که یکی از افراد کشته‌شده مجروح بود و در تخت بیمارستان بستری بود، افزود این قتل‌ها «ادامه جنایت‌های مستمر اشغالگران علیه مردم ما از غزه تا جنین» است.

حماس تأیید کرد که یکی از این سه نفر از اعضای این گروه، دیگری عضو گردان جنین و نفر سوم نیز «یک مبارز فلسطینی» بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز سه‌شنبه ۱۰ بهمن / ۳۰ ژانویه حمله اسرائیل به بیمارستان جنین را محکوم کرد و آن را «زنگ خطری برای جوامع بشری» دانست.

سفر رهبر حماس به قاهره

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه‌شنبه با اشاره به مذاکرات پاریس اعلام کرد که پیشنهادی درباره آتش‌بس در غزه دریافت کرده و به همین دلیل عازم قاهره خواهد شد.

یکشنبه گذشته در پاریس نمایندگان اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و مصر با میانجی‌گری قطر، برای توقف جنگ در غزه و آزادی اسیران اسرائیلی به توافق رسیدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته دوشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه نسبت به مذاکرات پاریس ابراز امیدواری کرد و گفت:

اقدامات بسیار مهم و سازنده‌ای انجام شده و امیدی واقعی برای روزهای آینده به‌وجود آمده است.

بلینکن پیشنهادهای پاریس را «بسیار خوب» عنوان کرد و افزود «حماس مجبور خواهد شد که انتخاب کند».

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه گفت مذاکرات سازنده‌ای درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی در حال انجام است.

اسماعیل هنیه روز سه‌شنبه گفت که حماس در حال بررسی پیشنهادهای نشست پاریس برای توقف جنگ در غزه است و او برای بررسی بیشتر پیشنهادها به قاهره می‌رود. هنیه افزود:

حماس به‌طور کلی از هر طرح و ابتکار جدی و عملی به شرط این‌که به توقف کامل جنگ، بازسازی و رفع محاصره و تبادل اسرا منجر شود استقبال می‌کند.

حماس پیش از این نیز گفته بود که به جای آتش‌بس موقت، خواهان «آتش‌بس کامل و جامع» است.

محمد بن عبدالرحمن بن جاسم، وزیر امور خارجه قطر نیز دوشنبه شب از «پیشرفت خوب» مذاکرات پاریس خبر داد و اظهار امیدواری کرد که حماس به‌طور سازنده‌ای در این روند شرکت کند. او گفت: «مرحله کنونی مذاکرات می‌تواند به آتش‌بس دائمی در آینده منجر شود».

«همکاری اونروا با حماس اجتناب‌ناپذیر است»

در پی افشای اسنادی مبنی بر مشارکت ۱۲ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (اونروا ـ UNRWA) در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، ماتیاس شماله، رئیس پیشین این آژانس در گفت‌وگویی با رادیو آلمان گفت «همکاری اونروا با حماس اجتناب‌ناپذیر است».

شماله گفت: «بدون همکاری عملی با حماس نمی‌توان کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارائه کرد. اما این به معنای موافقت با هدف‌های آن‌ها یا حمایت از آن‌ها نیست». رئیس پیشین اونروا تصریح کرد که اتهام‌ها علیه این نهاد سازمان ملل باید روشن شود: «اگر ۱۲ کارمند به‌طور مستقیم در حمله تروریستی حماس به اسرائیل نقش داشته باشند، وحشتناک خواهد بود. با این حال، در حال حاضر هیچ جایگزینی برای کار سازمان کمک به پناهندگان وجود ندارد. تأمین دو میلیون نفر بدون ظرفیت سازمان ملل ممکن نیست».

پیش از این نیز فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا، گفته بود که از آغاز جنگ در غزه بخش بزرگی از جمعیت ۲,۳ میلیون نفری این منطقه برای بقای خود به برنامه‌های اونروا وابسته بودند.

رسوایی مربوط به دخالت ادعایی برخی از کارمندان اونروا در کشتار حماس در اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است.

وال استریت ژورنال با استناد به یک پرونده اطلاعاتی اسرائیل گزارش داد که حدود ۱۰ درصد از تمام ۱۲ هزار نفر امدادگر اونروا که در نوار غزه فعالیت می‌کنند با حماس یا گروه جهاد اسلامی ارتباط دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگویان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت گوترش شخصاً از این اتهام‌ها وحشت‌زده است اما پیام او این است که دست‌کم باید نسبت به تداوم کار اونروا اطمینان حاصل شود. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود که آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل ده‌ها هزار کارمند متعهد در منطقه دارد.

سرویس مخفی اسرائیل حدود ۱۹۰ کارمند اونروا را به عضویت در حماس یا جهاد اسلامی متهم کرده است. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن ۱۲ کارمند در حمله مرگبار ۷ اکتبر حماس به اسرائیلی‌ها منتشر شده بود.

آنتونی بلینکن نیز خواستار شفاف‌سازی سریع شده است. او در عین‌حال از نقش ضروری این نهاد و ادامه کار آن در ارائه کمک‌های ضروری به نوار غزه صحبت کرد.

روز گذشته (دوشنبه) آسوشیتدپرس و رویترز اسنادی را که اسرائیل در این زمینه در اختیار آن‌ها قرار داده بود منتشر کردند.

این اسناد شامل تصویرها و توضیح نقش ادعایی ۱۲ کارمند اونروا در حمله و شرح وظایف آن‌ها هنگام حمله بود. از این ۱۲ نفر ۹ نفر معلم و یک نفر مددکار اجتماعی اند. بر مبنای اسناد منتشرشده هفت نفر از کارکنان اونروا متهم شده‌اند که در ۷ اکتبر وارد اسرائیل شده‌اند، دو نفر به ربودن یا کمک به ربودن شهروندان اسرائیلی کمک کرده‌اند و دو نفر دیگر نیز در یورش به کیبوتص‌ها (دهکده‌های کشاورزی اشتراکی) شرکت داشته‌اند.

اتهام یکی از آن‌ها مسلح‌شدن به یک موشک ضد تانک در شب قبل از حمله است و یکی دیگر از آن‌ها از یک گروگان زن عکس گرفته است. عده‌ای دیگر نیز به هماهنگی حرکت کامیون‌ها یا سلاح‌های مورد استفاده در این حمله متهم شده‌اند.

همچنین یکی از این افراد مشاور مدرسه‌ای بوده که به پسرش در ربودن یک زن اسرائیلی در ۷ اکتبر کمک کرده است. یک مددکار اجتماعی دیگر به ایفای نقش در انتقال جسد یک سرباز اسرائیلی به غزه متهم شده است.

در پی افشای این اسناد کشورهایی مانند ایالات متحد آمریکا، آلمان، کانادا، استرالیا، بریتانیا، فنلاند و ایتالیا اعلام کردند که پرداخت کمک‌های مالی خود را تا روشن شدن این اتهام‌ها متوقف می‌کنند.

فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا از این اقدام به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «شوک‌آور است که کمک‌ها به بودجه یک نهاد امدادگر به‌دلیل اتهام‌ها علیه گروه کوچکی از کارمندان آن به حالت تعلیق درآمده است.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net