اطلاعیه کمیته مرکزی کومه له به مناسبت درگذشت رفیق حسین مراد بیگی

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

با کمال تاسف اطلاع یافتیم که حوالی نیمه شب گذشته، چهارم ماه مه، ۱۵ اردیبهشت، قلب رفیق حسین مردابیگی از چهره های بر جسته جنبش کمونیستی ایران و از بنیانگذاران کومه له   بعد از ۱۲ سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در شهر استکهلم در کشور سوئد از تپش باز ایستاد.

رفیق محمد حسین مراد بیگی سال ۱۳۳۰در شهر بوکان متولد شد. تحصیلات ابتدلئی و متوسطه را در شهرهای بوکان و تبریز به اتمام رساند و به مدت دوسال در دانشسرای تربیت معلم تبریز در رشته زبان انگلیسی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۴۸ و در اوان جوانی در بنیانگذاری تشکیلاتی که بعدها کومه له نام گرفت مشارکت فعال داشت و در موقعیت یکی از کادرهای رهبری آن قرار گرفت و نخستین حوزه فعالیت کومه له در شهر تبریزرا تشکیل داد. رفیق حسین در ادامه فعالیت سیاسی خود در سال ۱۳۵۲ در ارتباط با دستگیری جمعی از فعالین سیاسی شهر بانه بازداشت و به زندان شهر اصفهان انتقال یافت. ساواک با بازجوئی و شکنجه رفیق حسین نتوانست به وجود کومه له و فعالیتهایش به عنوان یک سازمان سیاسی پی ببرد. وی پس از یک سال از زندان آزاد شد و یلافاصله پس از آزادی مسئولیتهای خود را به عنوان یکی از کادرهای رهبری کومه له از سر گرفت.

رقیق حسین  جریان انقلاب ۱۳۵۷ ایران همراه با جمعی ازرفقای رهبری کومه له در سازماندهی نیروی مسلح پیشمرگ کومه له و دیگر عرصه های فعالیت کومه له در منطقه سردشت ، بویژه در جریان خلع سلاح نیروی اربابان زمیندار نقش فرماندهی و فعالی بر عهده گرفت. نخستین مرکز آموزشی پیشمرگان کومه له در سال ۱۳۵۸ با مسئولیت وی در منطقه « گۆرەمەڕ» سردشت  تشکیل شد . با ایجاد نیروی مسلح کومه له در سطح کردستان، رفیق حسین مرادبیگی که اینک بیشتر به نام حمه سور شناخته می شد، فرماندهی کل این نیرو را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۲ در تشکیل حزب کمونیست ایران مشارکت کرد و در کنگره موسس حزب به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران بر گزیده شد. در سال ۱۹۸۷ وظیفه نمایندگی کومه له در خارج کشور را بر عهده گرفت و در شهر پاریس مستقر شد. در طول سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در عرصه های مختلف فعالیتهای کومه له و حزب کمونیست ایران فعالانه شرکت داشت. رفیق حسین مرادبیگی در سال ۱۹۹۱ با تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران به این حزب پیوست . در جریان تحولات درونی بعدی این حزب ، فعالیتهای خود را در حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیستادامه داد. ۱۲ سال ابتلا به بیماری سرطان نتوانست رفیق حسین را در مبارزه برای آرمانهای شریف انسانی از پا بیاندازد وهمزمان تلاش می کرد در مسیری که برای خود انتخاب کرده بود، با همه توان ره بپیماید.   

کمیته مرکزی کومه له  به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی از صمیم قلب همدردی خود را با خانواده و همه همرزمان و رفقایش و مردمی که وی را می شناختند و دوستش داشتند، ابراز می دارد و خود را در اندوه آنان شریک می داند.

یادش گرامی باد

کمیته مرکزی کومه له

( سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۵ ماه مه ۲۰۲۴

سایت پیام
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net