اعدام انور خضری، زندانی عقیدتی کُرد در زندان قزلحصار و انتقال خسرو بشارت به سلول انفرادی ـ جمهوری اسلامی در دو هفته دست‌کم ۶۳ زندانی را اعدام کرده است

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

بامداد چهارشنبه ١٢ اردیبهشت، مقام‌های قضائی جمهوری اسلامی حکم اعدام انور خضری، زندانی عقیدتی کُرد اهل مهاباد را اجرا کردند. این شهروند را پس از نزدیک به ۱۵ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام کردند.

آژانس خبری کُردپا به نقل از یک منبع مطلع نوشته که نهادهای مربوطه به خانواده‌ی این زندانی عقیدتی کُرد، بسیار دیر جهت ملاقات با فرزندشان اطلاع داده بودند و با وجود اینکه خانواده از مهاباد به کرج رفته بودند، اما موفق به آخرین دیدار با فرزندشان نشدند.

پیشتر نیز حکم اعدام چهار هم‌پرونده‌‌ای این زندانی عقیدتی، با نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبداللهی و فرهاد سلیمی پس از ۱۴ سال حبس به ترتیب در ۱۴ آبان، ۸ آذر، ١٢ دی و ٣ بهمن ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمده بود.

جزئیاتی از اعدام مخفیانه قاسم آبسته: به هم‌بندی‌هایش اطلاع ندادند

این اعدام‌ها در حالی صورت گرفته که پرونده این زندانیان بسیار مبهم و پر از نقایص حقوقی و روند دادرسی‌شان ناعادلانه بوده است، و تاکنون هیچ وکیلی پرونده آنها را ندیده است.

علاوه بر این، خود زندانیان بارها تأکید کرده بودند که احکامشان در نتیجه‌ی اعترافات اجباری زیر شکنجه و ماه‌ها بازداشت و بازجویی در سلول انفرادی بوده است.

پرونده‌ی این شهروندان که در پاییز و زمستان ۱۳۸۸ به همراه دو نفر دیگر به نام‌های کامران شیخه و خسرو بشارت بازداشت و برای اعتراف شکنجه شده بودند، در سال ۱۳۹۸، پس از قطعی‌شدن حکم اعدام به دیوان عالی کشور ارجاع شده بود. همچنین در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹، شعبه‌ی ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست دادرسی این زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام را رد کرده بود.

حکم بدوی اعدام این هفت زندانی را قاضی مقیسه، رئیس شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در اسفند ۱۳۹۴ و با اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» صادر کرده بود.

حکم اعدام خرداد ۱۳۹۷ در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و سرانجام در بهمن ۱۳۹۸ در دیوان عالی کشور نهایی و عیناً تأیید شد.

افزون بر این، به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کردستان، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعاتی پس از اعدام انور خضری، مقام‌های زندان دیگر هم‌پرونده‌ای او خسرو بشارت را برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.

Ad placeholder

سازمان حقوق بشر ایران: جمهوری اسلامی در دو هفته دست‌کم ۶۳ نفر را اعدام کرد

سازمان حقوق بشر ایران پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت خبر داد که در دو هفته پایانی ماه میلادی آوریل (از اواخر فروردین تا نیمه‌ی اردیبهشت)، مقام‌های قضائی جمهوری اسلامی حکم اعدام ۶۳ زندانی را در زندان‌های ایران اجرا کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آوریل (از دی‌ماه ۱۴۰۲ تا نیمه‌ی اردیبهشت ۱۴۰۳)، دست‌کم ۱۷۱ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن اعلام این آمار خواهان واکنش «جامعه‌ی جهانی» به موج اعدام زندانیان در ایران شد. محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان می‌گوید: «در دو‌ هفته‌ی اخیر جمهوری اسلامی هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد.»

بر اساس اطلاعاتی که نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران در کل ماه میلادی آوریل جمع کرده است ۷۱ زندانی در ۲۴ زندان مختلف ایران اعدام شدند که حکم ۶۳ نفر از آنها در دو هفته پایانی این ماه به اجرا درآمده است.

از میان این ۷۱ زندانی اعدام شده، ۴۴ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۲۶ نفر با اتهام «قتل عمد» و یک نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دست‌کم ۱۶ نفر شهروند بلوچ و ۶ نفر تبعه کشور افغانستان و سه زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.

با وجود ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته مبنی بر تلاش برای کاهش شمار اعدامیان مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر، این موارد اعدام در چهار سال گذشته، و به‌ویژه پس از اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی افزایش شدیدی داشته است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ اعدام ۲۵۶ تن به اتهام مرتبط با مواد مخدر ثبت شد و این میزان در سال ۲۰۲۳ با ۸۴ درصد افزایش به ۴۷۱ اعدام رسید.

متن و عنوان این گزارش پس از انتشار اولیه تغییر کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net