اعلامیه  مشترک حزب کمونیست ایران سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

محکومیت سنگین محمد رسول‌اف تعرضی دیگری است علیه جامعه هنری ایران!

بابک پاک نیا وکیل مدافع محمد رسول‌اف اعلام کرد موکلش به هشت سال زندان (که پنج سال آن قابل اجراء میباشد)، شلاق، جزای نقدی و ضبط اموال محکوم شده است. این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عیناَ تائید وپرونده به بخش اجرای احکام ارسال شده است. محمد رسول اف درشمار  یکی از سرشناس ترین فیلمسازان ایران میباشد که در این عرصه از اعتبار و شهرت بین المللی برخورداراست. رسول‌اف دوبار در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۱ جایزه اصلی بخش “نوعی نگاه” جشنواره  کن و در سال ۲۰۲۰ جایزه “خرس طلائی” جشنواره برلیناله را دریافت کرده است. علاوه بر آن، تازه‌ ترین ساخته رسول‌اف «دانه انجیر مقدس» برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره کن امسال انتخاب شده است.

محمد رسول‌اف همواره در اعترضات مردمی سالیان اخیر در کنار مردم بوده، از اعتراضات آن ها حمایت کرده و از همین رو بارها تحت تعقیب قرار گرفته و محاکمه، زندانی و ممنوع الخروج شده است. اما حکم سنگین اخیر دادگاه های فرمایشی رژیم، که مهر لاستیکی دستگاه های امنیتی و سرکوب جمهوری اسلامی هستند، تلاشی است برای ساکت کردن صدای اعتراض یکی از سرشناس ترین چهره های سینمای ایران که حضور او درکن میتواند در افشای استبداد سیاه و تاریک اندیش حاکم بر ایران و دفاع ازخیزش رهائی بخش “زن،زندگی، آزادی”، در یکی از جشنواره های مهم سینمای جهانی، بازتاب بسیار گسترده ای داشته باشد.

کشتن بکتاش آبتین در زندان، قتل حکومتی دلخراش داریوش مهرجوئی و همسرش وحیده محمدی‌فر، قتل حکومتی کیومرث  پوراحمد تحت نام خودکشی، ترور بیولوژیکی ترانه علیدوستی و مصطفی آل احمد، سینماگران نامدار کشور، صدور حکم اعدام برای توماج صالحی پسر شجاع ایران و رَپر توده کار و زحمت،  به بند کشیدن سامان یاسین و مهدی یراحی و پرونده سازی و محروم کردن تعداد بیشماری از فیلم سازان وبازیگران سرشناس از فعالیت هنری، به قول “کانون فیلم سازان مستقل ایران” اقدامات “اقتدارگرایان وامانده ای” است که  با یورش به زنان آزادپوش، کشتن کودکان و نوجوانان معترض و سرکوب هنرمندان تلاش میکنند تا بنای قدرت فروریخته‌ شان را حفظ کرده و تحقیرشدگی های داخلی و خارجی‌ شان را جبران سازند.

آزادی های “بی حصر و استثناء” پیش شرط لازم و مقدماتی برای شکوفائی خلاقیت ها در همه عرصه های هنر و زندگی هنری است و استبداد ایدئولوژیک و تاریک اندیش جمهوری اسلامی بطور بنیادی با آزادی های بی قیدوشرط سیاسی در تضادی آشتی ناپذیر قراردارد. جنگ طولانی اهل قلم و هنر ایران علیه دو رژیم استبدادی پهلوی و جمهوری اسلامی برای الغاء هر نوع دخالت دولت با هر توجیه و بهانه ای درخلق آثار هنری و پایان دادن به همه اشکال مستقیم و غیرمستقیم ممیزی و سانسور، پیکاری سرنوشت ساز و درخشان برای برقراری آزادی ودمکراسی واقعی درکشور بوده است. در این زمینه نقش کانون نویسندگان ایران در حفظ استقلال کانون در زیر تعرض فاشیستی بی وقفه رژیم درتمامی چهل وپنج سال گذشته و دفاع خستگی ناپذیر از آزادی های بی حصر واسثتثناء اندیشه و شهدای گرانقدری که در این مبارزه مستمر تقدیم کردند فرازی پرافتخار درتاریخ معاصر کشور درمبارزه برای دست یابی به آزادی و شایسته قدردانی است. دراین مبارزه است که هنرمند به نمادی برای رهائی مردم ایران مبدل میشود.شعار” توماج یک ملته، ملتو آزاد کنید” که از عمق جنبش مطالباتی برخاسته نیز نشان می دهد که جنبش مردمی برخاسته از پائین هم تلاقی گاه همبستگی جنبش ها وهم  مسیردرست برای به میدان آمدن نیروئی است که میتواند پیروزی در این مبارزه طولانی را  میسر ساخته  و تداوم آن را تضمین کند.

ما به عنوان نیروهای مدافع آزادی های بی قید و شرط سیاسی و دمکراسی فراگیر و از پائین، صدورحکم سنگین زندان وزنجیره مجازات های قرون وسطائی علیه محمد رسول‌اف و احکام مشابه در هر سطحی علیه سایرهنرمندان و بویژه حکم جنایتکارانه اعدام علیه توماج صالحی، پسر شجاع ایران و رَپر توده کار و زحمت را قویاً محکوم میکنیم و از همه نیروها ومردم آزادیخواه ایران میخواهیم که به هر شکل ممکن و موثر بانگ رسای این اعتراض باشند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

 

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

حزب کمونیست ایران

جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ مه ۲۰۲۴

سایت پیام
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net