تاجِ زن‌ستیز

Print Friendly, PDF & Email

سعیده فتحی

نگاهی به دوره مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که او نسبت به وضعیت زنان در این رشته، بی‌توجه است تا جایی که به او لقب «زن ستیز» داده‌اند.

در دوره اول ریاست مهدی تاج، تیم ملی فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا خارج شد؛ آن‌هم به این دلیل که طبق قانون فیفا، در صورتی که یک تیم بیش از ۵ بار و همچنین بیشتر از ۱۸ ماه با تیم‌های رسمی بازی نکند از رنکینگ جهانی حذف می‌شود. تیم ملی زنان ایران هم در آن دوره برای بیش از ۲ سال هیچ اردو و مسابقه‌ای برگزار نکرده بود و با سقوط در رده‌بندی از رنکینگ فیفا خارج شد.

https://www.radiozamaneh.com/728993/

در آن دوره همکاری با بهترین مربیان فوتبال و فوتسال زنان هم قطع شد. کتایون خسرویار سرمربی ایرانی-آمریکایی تیم ملی زیر ۱۹ سال ایران به آمریکا بازگشت و شهرزاد مظفر، مربی با دانش فوتسال هم به کویت رفت.

اتفاق مهم دیگر در آن زمان محرومیت ۳۰ داور فعال در لیگ برتر زنان بود که طی یک نامه به کمیته داوران اعتراض خود را مبنی بر عدم دریافت حقوق معوقه بیان کرده بودند اما فدراسیون به جای رسیدگی به این اعتراض ۳۰ داور را از قضاوت در مسابقات محروم کرد. پس از آن داوران درجه ۲ و ۳ که پیش از آن سابقه قضاوت در مسابقات لیگ برتری را نداشتند، جایگزین داوران باتجربه شدند. همه این اتفاقات در زمانی رخ داد که لیلا صوفی‌زاده به عنوان نایب رییس زنان در فدراسیون مهدی تاج مشغول به کار بود.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

پس از کنار رفتن مهدی تاج و آمدن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، تیم ملی فوتبال زنان دوباره احیا شد و به رنکینگ فیفا بازگشت، همکاری با مریم ایراندوست و فراهم آوردن بهترین شرایط باعث شد تا دستاوردی تاریخی در فوتبال زنان ایران به ‌ثبت برسد و طلسم نرسیدن زنان ایرانی به جام ملت‌ها شکسته شد.

در آن مقطع امکانات و اردوهای خارجی خوبی هم برای تیم ملی (در بلاروس و ازبکستان) در نظر گرفتند و حتی تیم ملی با پرواز اختصاصی به جام ملت‌های آسیا اعزام شد.

Ad placeholder

نایب رییس اول؛ کلاهبردار و زندانی

اما بعد از آن دوره کوتاه با برگشت مهدی تاج به فدراسیون، دوباره وضعیت زنان در این رشته در اولویت آخر قرار گرفته و حتی اوضاع از قبل هم بدتر شده چون این بار چالش اصلی کرسی نایب رییسی زنان است.

شهره موسوی که در دوره جدید اولین انتخاب مهدی تاج برای این پست بود، به جرم «کلاهبرداری در راه‌اندازی رمز ارز مجعول» بازداشت و محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس شده است. بیش از سه هزار مال‌باخته از خانم موسوی و همسرش فریدون قربانیان شکایت کرده‌اند. رسانه‌ها در ایران از پرونده رمز‌ارز کینگ مانی به‌عنوان «بزرگترین پرونده کلاهبرداری در حوزه ارز‌های دیجیتال» نام می‌برند که توسط شرکت بادران «بازاریابی شبکه‌ای شناخته‌شده» در سطح کشور فعالیت می کرده است.

https://www.instagram.com/p/CThWrP1ARVI/

کاری که شهره موسوی و همسرش در این شرکت می‌کردند بسیار شبیه به فعالیت در شرکت‌های هرمی بود؛ آن‌ها از طریق بازاریابی بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. نکته جالب اینکه با اسم شرکت‌های مختلف این کار را می‌کردند. شرکت شبکه بادران دارای چهار کارخانه فعال در حوزه صنایع آرایشی، بهداشتی، سلولزی و مواد غذایی با نام‌های ژوانی، نازگل یک و دو و واران بود. محصولات این کارخانه‌ها تحت عنوان برند‌های نازگل، مه‌گل، گرین‌لند، آموس‌وان، بتساپه، بی‌یوتی و ژوانی تولید و از طریق سیستم توزیع می‌شد.

اما شهره موسوی مدیرعامل شرکت بادران و کارآفرین برتر کشور چگونه سر از فوتبال درآورد؟

در سال ۹۵ یک تیم در فوتبال ایران سر و صدای زیادی به پا کرد آنهم در لیگ یک، دلیل این هیاهو اما فعالیت‌های فوتبالی نبود بلکه حضور یک مدیرعامل زن نام این تیم را حسابی بر سر زبان‌ها انداخته بود. پس از آن به پیشنهاد حیدر بهاروند، شهره موسوی مدیرعامل بادران به‌ عزیزی خادم معرفی شد و در مجمع با کسب ۷۰ رأی به پست نایب‌رئیسی زنان در فدراسیون فوتبال ایران رسید.

شهره موسوی و همسرش فریدون قربانیان – نفر وسط: فرهاد کاظمی سرمربی وقت تیم بادران

اما اواخر تابستان ۱۴۰۰ شایعه شد شرکت بادران که یک تیم فوتبال روانه لیگ کرده، پشت پرده دست به فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی می‌زند و با صحبت‌های ابوالفضل ابوترابی، عضو وقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، این شایعات رنگ‌ و ‌بوی جدی‌ به خود گرفت. در آن روزها تیم ملی فوتبال زنان درگیر رقابت‌های انتخابی قهرمانی آسیا بود، ولی شهره موسوی این تیم را در این رقابت‌ها همراهی نکرد و به شایعه بازداشت و ممنوع‌الخروج قوت بخشید.

در آن مقطع شهره موسوی این گفته‌ها را تکذیب کرد اما هفتم مهر۱۴۰۰ وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای شایعه‌های موجود را تأیید کرد. یک ماه بعد هم شایعه دستگیری او از سوی وزارت اطلاعات مطرح شد و این‌بار هم با انتشار ویدئویی که در بخش استوری صفحه اینستاگرام رسمی خود قرار داد چنین موردی را تکذیب کرد.

او که فروردین ۱۴۰۰ در مصاحبه ای گفته بود: «چنان فدراسیونی بسازیم که در عمرتان ندیده باشيد» یک سال بعد درست در فروردین ۱۴۰۱ سوار بر اتومبیل نیروی انتظامی به سمت بازداشتگاه رفت تا پاسخ‌گوی تخلفات غیرفوتبالی‌اش باشد.

در حالی که گفته می‌شد خانم نایب رییس در زندان است به شکل عجیب و غریبی یک ماه بعد از دستگیری در جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال به صورت آنلاین حضور یافت که همان زمان رسانه‌ها از امکان‌های ویژه‌ای که در زندان در اختیار شهره موسوی داده شده بود نوشتند و به او لقب «سلطان جعل» دادند.

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به همراه شهره موسوی در انتخابات فدراسیون فوتبال

این شرایط تا اواخر آبان‌ ۱۴۰۱ که خروج موسوی از ساختار هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رسمیت پیدا کرد، ادامه داشت و در این حدود ۷ ماهه، نایب‌رئیس زنان سعی داشت تا از راه دور مدیریت را انجام دهد اما بالاخره آقای تاج مجبور شد مریم منظمی را به عنوان سرپرست نایب رییسی زنان معرفی کند.

نایب رییس دوم؛ مدیر اطلاعاتی

اما مریم منظمی که بود و چگونه وارد فوتبال شد؟ این طور که مشخص است او آچار فرانسه وزارت ورزش و جوانان برای پست‌های نایب رییسی است. خانم منظمی در جوانی یک دونده بود و در دوهای با مانع فعالیت می‌کرد. پس از آن با تحصیل در رشته تربیت بدنی، مدرک دکترا گرفت و وارد وزارت ورزش شد. او اگرچه دوومیدانی کار بود اما ابتدا به کشتی رفت و زیر نظر رسول خادم، کشتی زنان را تا حدودی سر و سامان داد. مسابقات قهرمانی کشور را راه‌اندازی کرد و پس از استعفای خادم او هم فدراسیون را ترک کرد.

مریم منظمی، سرپرست نایب رییسی زنان فدراسیون فوتبال

مقصد دوم اما وزنه‌برداری بود و در حالی‌که وزنه‌برداری زنان هنوز نوپا بود نتوانست کار خاصی برای این رشته انجام دهد و حتی بابت از دست رفتن سهمیه المپیکِ پریسا جهانفکریان هم مورد انتقاد قرار گرفت.

او در تابستان ۹۹ برای ریاست فدراسیون دوومیدانی آنهم در شرایطی که می‌دانست رای نمی‌آورد، نامزد شد. خانم منظمی گفته بود:

در جامعه‌ای که مردها هستند یک درصد هم احتمال ندارد به عنوان یک زن در انتخابات دوومیدانی رای بیاورد. می‌دانم چون زن هستم رای نمی‌آورم.

درباره ورود مریم منظمی به فوتبال هم گفته شده او به سفارش اسماعیل احمدی، مدیر سپاهی و امنیتی کشته شده در هلی‌کوپتر وزیر ورزش و جوانان به این سمت رسیده است و تا اواخر سال ۱۴۰۲ هم بر مسند قدرت باقی بود. اما او در مجمع نتوانست رای اعتماد بگیرد و پس از حدود یک سال مجبور به کناره‌گیری شد.

پس از این اتفاق خبرگزاری تابناک نوشته است:

خانمی چادری با تیپ تراز زنان مدیر در جمهوری اسلامی که طی چند سال اخیر در مجالس و مجامع و محافل فوتبال حاضر شده و در چارچوب ترسیم شده رییس، حرکت می‌کند، حالا قاعدتا باید از فوتبال بدون عذر و بهانه کنار برود چون مجمع او را نخواسته است.

مریم منظمی بارها خود را نماینده و کارمند وزارت ورزش و جوانان و از اعضای سپاه و اطلاعات معرفی کرده است. در دوران مدیریتش در رشته‌های مختلف هم به مراتب بازیکنان را بابت مسائل خصوصی زندگی‌شان همچون نوع پوشش، روابط و حتی فعالیت آنها در فضای مجازی تحت فشار قرار ‌داده است.

در زمان سرپرستی او تیم ملی زنان فوتبال هم به دلیل عدم تحرک و بازی تدارکاتی و برنامه داشتن در رنکینگ فیفا با دو پله سقوط مواجه شد. حذف دو کمک داور زن ایرانی از اتاق وی‌ای‌آر دربی ۱۰۳ هم در زمان مدیریت او اتفاق افتاد.

Ad placeholder

زنان در انتظار نایب رییس سوم

حالا حدود ۲ ماه است فدراسیون فوتبال نایب رییس زنان ندارد و برای کسی هم مهم نیست چه سرنوشتی در انتظار زنان فوتبال و فوتسال ایران است. آیا باز هم یک فرد غیر فوتبالی ریاست زنان این رشته را برعهده خواهد گرفت؟ این سوال به دغدغه این روزهای زنان این رشته تبدیل شده اما مهدی تاج هیچ صحبتی در این‌باره نکرده و معلوم نیست گزینه سوم او چه کسی خواهد بود.

خبرگزاری تابناک در گزارشی درباره مهدی تاج و تصمیماتش نوشته است:

تاج، حالا با رییس سپاه پاسداران قدم می‌زند و خودش را در قواره سران کشور می‌بیند و نهادهای خاص هم از او حمایت می‌کنند. با چند پرونده در جریان در قوه قضاییه، ککش نمی‌گزد و کسی، کاری به کارش ندارد. خبری از حداقل چهار پرونده ای که خودش در تلویزیون اعتراف کرده بود در دادگاه دارد، نیست. مهدی تاج هر آنچه در فوتبال دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و هیچ ارگان و نهادی توان ایستادن مقابل او را ندارد. تاج به مدیر مستمع آزاد و بدون کنترلی در ورزش کشور تبدیل شده که خودش رئیس خودش است و مقام بالادستی ندارد؛ نه معاون ورزش حرفه‌ای، نه شخص وزیر ورزش، نه مجلس و نمایندگانش، نه معاون اول رئیس‌جمهور و نه خود رییس‌جمهور… او به هیچ‌کس پاسخگو نیست و تا هر وقت دلش می‌خواهد می‌تواند بماند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net