رهبر حماس با مقام‌های مصر و قطر درباره مذاکرات آتش‌بس غزه گفت‌وگو کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

به‌گزارش رویترز، اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تماس تلفنی جداگانه با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در مورد مذاکرات آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرد.

در بیانیه حماس که پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۲ مه منتشر شده، آمده است که هیئتی از این گروه قرار است به‌زودی برای ادامه گفت‌وگوهای آتش‌بس در جنگ غزه به مصر سفر کند.

این بیانیه افزوده است که هنیه در تماس تلفنی با رئیس سازمان اطلاعات مصر بر روحیه مثبت این گروه در مطالعه پیشنهاد آتش‌بس تأکید کرده است.

حماس روز شنبه گفت که آخرین پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس را دریافت کرده است و قبل از ارائه پاسخ، آن را بررسی خواهد کرد.

شبکه القاهره نیوز وابسته به دولت مصر به نقل از یک منبع بلندپایه مصری ناشناس اعلام کرد که هیئت حماس طی دو روز آینده وارد قاهره خواهد شد.

یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌گرها نیز در گفت‌وگو با رویترز گفت سفر هیئت حماس ممکن است در دو روز آینده انجام شود.

بیانیه حماس می‌افزاید مذاکراتی که در قاهره برگزار می‌شود، با هدف رسیدن به توافقی است که خواسته‌های مردم ما را محقق کند و به تجاوز‌ها پایان دهد.

در بیانیه دیگری از حماس که پنج‌شنبه منتشر شد آمده است که اسماعیل هنیه و نخست‌وزیر قطر موافقت کردند که گفت‌وگوهای جاری برای «دستیابی به یک توافق» از طریق میانجی‌گری قطر و مصر ادامه یابد.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل از حماس خواستند تا هر چه سریعتر پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را بپذیرد.

بامداد پنج‌شنبه برخی رسانه‌ها گزارش دادند که رهبران حماس ظاهراً نسبت به پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل تردید دارند. آن‌ها نوشتند حماس با پیشنهاد آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌ها مخالف است بنابراین می‌خواهد به گفت‌وگوها ادامه دهد.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، اسامه حمدان، سخنگوی حماس مستقر در لبنان شامگاه چهارشنبه در تلویزیون لبنان گفت: «موضع ما در مورد سند کنونی مذاکره، منفی است». با این حال، نیویورک تایمز نوشت دفتر مطبوعاتی حماس اظهارات حمدان را روشن‌تر بیان کرد و گفت رهبری حماس پیشنهادهای فعلی اسرائیل را بدون تغییر نمی‌پذیرد، اما مایل است به مذاکره ادامه دهد.

براساس گزارش‌های منتشرشده، پیشنهاد اسرائیل شامل آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌ها می‌شود. ارتش اسرائیل همچنین باید از جاده ساحلی نوار غزه به سمت شرق عقب‌نشینی کند، امکان ارسال کمک‌ها به غزه را فراهم کند و به مردم اجازه دهد به شمال غزه بازگردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) پس از گفت‌وگو با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل در تل آویو با اشاره به پیشنهاد اسرائیل گفت که دیگر نباید بهانه و تأخیری برای آتش‌بس وجود داشته باشد.

یک مقام دولت اسرائیل روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت دولت این کشور تا عصر منتظر پاسخ حماس خواهد بود و سپس تصمیم خواهد گرفت که آیا هیئتی را برای گفت‌وگوهای بیشتر با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا، مصر و قطر به قاهره اعزام کند یا خیر.

مصر به‌تازگی اعلام کرد که به تلاش خود را برای پیشبرد مذاکرات متوقف‌شده میان اسرائیل و حماس به‌منظور دستیابی به آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهد.

به نظر می‌رسد هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس به‌دست نیامده است. مصر به‌عنوان میانجی، پیشنهاد جدیدی را به اسرائیل و حماس ارائه کرده بود که در گام نخست، عقب‌نشینی نسبی اسرائیل و آزادی گروگان‌های زن را پیش‌بینی می‌کرد.

Ad placeholder

اقامت موقت برای فلسطینی‌ها در مصر

سفارت فلسطین در مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به‌دنبال مجوز اقامت موقت برای تسهیل زندگی ده‌ها هزار نفری است که در جریان جنگ اسرائیل و حماس از غزه به مصر آمده‌اند.

دیاب اللوح، سفیر فلسطین در قاهره گفت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از غزه وارد مصر شده‌اند و فاقد مدارک لازم برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدرسه‌ها، اشتغال، گشودن حساب‌های بانکی، مسافرت یا دسترسی به بیمه درمانی هستند. اللوح به رویترز گفت:

ما در مورد گروهی [از افراد] در شرایط استثنایی صحبت می‌کنیم. ما از دولت [مصر] خواستیم به آن‌ها اقامت موقت بدهد که این می‌تواند تا پایان بحران غزه تمدید شود.

مصر مخالفت خود را با هرگونه جابه‌جایی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها از غزه اعلام کرده است و آن را بخشی از طرح اخراج گسترده اعراب و تکرار «روز نکبت» یا «فاجعه» می‌داند. در آن روز با تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی مجبور به ترک خانه‌ و سرزمین خود شدند. رهبران فلسطین نیز اسکان مردم خود در کشورهای دیگر را رد می‌کنند.

کسانی که غزه را ترک می‌کنند همچنین به مجوز امنیتی اسرائیل و مصر نیاز دارند. این دو کشور محاصره غزه را از زمان به قدرت رسیدن حماس در سال ۲۰۰۷ حفظ کرده‌اند.

دیاب اللوح که خود از مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین و اهل غزه است، گفت:

ما در مورد ۱۰۰ هزار نفر صحبت می‌کنیم که مشتاقانه منتظر روزی هستند که بتوانند به غزه بازگردند… شاید زمانی که آتش‌بس حاصل شود یا جنگ پایان یابد. اما تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، مردم باید وضعیت قانونی خود را اصلاح کنند.

اللوح با اشاره به احتمال حمله بزرگ اسرائیل به رفح گفت «همه چیز سخت و خطرناک است و ممکن است خطرناکتر هم شود».

Ad placeholder

سازمان ملل: بازسازی خانه‌های غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

براساس گزارش تازه سازمان ملل که پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۲ مه منتشر شد، اگر روند درگیری‌ها در غزه ادامه یابد بازسازی خانه‌ها در این منطقه می‌تواند به سده آینده کشیده شود.

نزدیک به هفت ماه بمباران اسرائیل میلیاردها دلار خسارت وارد کرده است و بسیاری از ساختمان‌های بتنی مرتفع در غزه به انبوهی از ویرانه تبدیل شده‌اند.

داده‌های فلسطین نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۴ هزار و ۶۰۰ نفر در حمله‌های اسرائیل به غزه کشته و حدود ۸۰ هزار خانه ویران شده‌اند.

در گزارشی که توسط برنامه توسعه سازمان ملل منتشر شده، آمده است که غزه به «تقریباً ۸۰ سال برای بازسازی تمام واحدهای مسکونی کاملاً ویران‌شده» نیاز دارد.

با این حال، در بهترین حالت اگر مصالح ساختمانی پنج برابر سریعتر از آخرین بحران در سال ۲۰۲۱ تحویل داده شوند، می‌توان تا سال ۲۰۴۰ بازسازی را انجام داد.

بخش توسعه سازمان ملل مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌ها در مورد تأثیرات اجتماعی ـ اقتصادی جنگ را براساس طول مدت درگیری‌های کنونی انجام می‌دهد و ارزیابی‌اش آن است رنج مداوم مردم غزه ده‌ها سال ادامه یابد.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت:

میزان بی‌سابقه تلفات انسانی، نابودی سرمایه‌ها و افزایش شدید فقر در چنین مدت کوتاهی بحران جدی توسعه را تشدید خواهد کرد و آینده نسل‌های بعدی را به خطر خواهد انداخت.

در این گزارش آمده است:

در حالتی که جنگ ۹ ماه طول بکشد، فقر مردم غزه از ۳۸,۸ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۰,۷ درصد افزایش می‌یابد و بخش بزرگی از طبقه متوسط به زیر خط فقر خواهند رفت.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net