زنان، چالش‌های کار مزدی و زحمات بدون دستمزد: شما چه فکر می‌کنید؟

Print Friendly, PDF & Email

بخش نظرسنجی زمانه

موضوع نظرسنجی جدید زمانه «موانع کار مزدی و زحمات کار بدون دستمزد زنان» است.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران از سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که نسبت اشتغال زنان به جمعیت در ایران در مجموع سیری نزولی داشته است. براساس گزارش مرکز آمار در بهار ۱۴۰۲، نرخ مشارکت اقتصادی مردان بیش از چهار برابر زنان است.

کاهش مشارکت اقتصادی نیروی کار زنان در دوران همه گیری کووید-۱۹ چشمگیر بود و بیش از ۷۷۷ هزار زن از بازار کار در این دوران خارج شدند.

بنا به تجربه کشورهای دیگر، مشارکت زنان در نیروی کار تاثیر مثبتی بر مولد بودن اقتصاد کشوری دارد. از این رو، بسیاری از کشورهای سیاست‌های جبرانی برای پر کردن شکاف‌ جنسیتی بین مشارکت نیروی کار مرد و زن اتخاذ کرده‌اند.

در ایران البته چالش‌های مضاعفی پیش روی زنان برای اشتغال است. حتی زنان با تحصیلات عالی هم در بازار کار با مشکلات استخدامی رو‌به‌رو هستند. یک مانع بزرگ پیش‌روی زنان برای ورود به بازار کار بار سنگین کارهای خانه، زحمات مادری و کارهای مراقبتی است که بدون دستمزد انجام می‌گیرند.

در این نظرپرسی، «زمانه» بر آن است که نظر شما را در مورد مسائل مربوط به اشتغال زنان، کار با دستمزد و کار بی‌دستمزد‌شان بپرسد.

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت برابر با ۷ مه فرصت دارید در این نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی «زمانه» می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net