علت اصلی گرم شدن کره زمین چیست؟

گرمایش زمین

Print Friendly, PDF & Email

undefined

گرمایش زمین به افزایش دمای کره زمین گفته می شود. اندازه گیری دمای کره زمین از سال 1880 آغاز شده است. طی یک قرن گذشته دمای زمین حدود 0.8 درجه گرمتر شده است. می توان دلایل گرم شدن کره زمین را به شرح ذیل عنوان کرد:

اثر گلخانه ای: مطالعات نشان می دهد افزایش دمای زمین ارتباط مستقیم با گازهای گلخانه ای دارد. با افزایش این گازها شاهد افزایش دمای کره زمین هستیم. گازهای گلخانه ای در جو زمین به انعکاس نور و حرارت اجازه خروج از جو را نداده و باعث گرم شدن کروه زمین می شوند.

آتش سوزی جنگل ها: آتش سوزی جنگل ها نیز یکی از دلایل افزایش دما می باشد. درختان دی اکسید کربن جذب می کنند. با آتش سوزی و نابودی جنگل ها و درختان این گاز آزاد می شود.

فوران آتشفشان: یکی از علت های طبیعی گرمایش زمین، فوران آتشفشان ها است.

دامداری: دامداری صنعتی طی گزارش فائو، حتی بیشتر از حمل و نقل و وسایل نقلیه باعث تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای می شود.

با افزایش گرمای زمین، یخچال های قطبی آب شده و باعث افزایش سطح آب دریا و اقیانوس ها می شود. و در آینده شهرهایی از جهان به زیر آب خواهند رفت. همچنین به دلیل اینکه این بخچال ها منابع عمده آب شیرین دنیا هستند با آب شدن آن ها، منابع آب آشامیدنی کاهش خواهند یافت. ایجاد توفان و گردباد، خشکسالی، بیابان زایی، از دیگر پیامدهای این افزایش دما می باشد.

سازمان جهانی هواشناسی سال 2016 را گرمترین سال جهان دانست.

کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان و ایران در رده های اول تا هفتم بیشترین تولید کننده های دی اکسید کربن در جهان می باشند. این آلودگی یکی از دلایل افزایش دما می باشد.

ایران نیز که در منطقه ای گرم و خشک واقع شده است تحت تاثیر پدیده گرمایش زمین قرار گرفته است و جمهوری اسلامی کە مسئولیتی در قبال محیط زیست و جان انسان‌ها بعهدە نمی‌گیرد، مسئلە را چند برابر بحرانی‌تر کردە است. سیاست‌های رژیم، بانی شدە کە طوفان‌های سهمگین و ریز گردها در جنوب و جنوب غرب کشور، خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن رودخانه زاینده رود و کاهش آب پشت مخازن سدها به دلیل کاهش بارش و افزایش تبخیر از اثرات این پدیده است. 

گرمایش زمین
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net