قتل حکومتی نیکا: سرکوب زنان با تجاوز و آزار جنسی

Print Friendly, PDF & Email

بنفشه جمالی

بی‌بی‌سی جهانی گزارش تکان‌دهنده‌ای در خصوص جزییات قتل حکومتی نیکا شاکرمی، دختر ۱۶ ساله‌ای که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی به‌دست جمهوری اسلامی به قتل رسید را منتشر کرده که بار دیگر به‌ کار گیری تجاوز و آزار و اذیت جنسی را به‌عنوان ابزار سرکوب زنان مطرح ساخته است؛ ابزار سرکوبی که چهل سال است جمهوری اسلامی به دستور مستقیم رهبرانش علیه زنان در سنین مختلف به کار برده و می‌برد. بر اساس گزارش اخیر منتشر شده از سوی سرویس جهانی بی‌بی‌سی، نیکا شاکرمی دختر نوجوان ۱۶ ساله شرکت کننده در اعتراضات سال ۱۴۰۱، پس از دستگیری و انتقال به قسمت پشت یک وانت یخچال‌دار، مورد تعرض جنسی و ضرب و شتم قرار گرفته و پس از کشته شدن توسط سه مامور امنیتی جنازه‌اش در گوشه‌ای از شهر رها شده است.

گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی جهانی از تعرض جنسی و قتل نیکا شاکرمی

براساس اسناد به دست آمده، نیکا حتی در زمان بازداشت هم به شدت مقاومت کرده و به مقابله و دفاع از خود پرداخته است. مامورین امنیتی در اسناد منتشر شده اعتراف کرده‌اند که او را با باتوم به شدت کتک زده‌اند به‌طوری که مرگش را به همراه داشته است. آرش کلهر یکی از مامورین امنیتی است که در قتل نیکا شاکرمی دست داشته و این‌گونه اعتراف کرده است: دستان صادق منجزی دیگر مامور مردی که برای ساکت کردن نیکا شاکرمی او را کف یخچال خوابانده و روی این دختر نوجوان نشسته است را دیده که داخل شلوار دختر نوجوان بوده است.

Ad placeholder

قتل نیکا شاکرمی: نمونه‌ای از تجاوز و آزار و اذیت جنسی برای سرکوب زنان

در روزهای اخیر حضور گشت‌های ارشاد تحت عنوان «طرح نور» و مواجهه مامورین امنیتی با زنان در سطح شهر بسیار خبرساز شده است. فیلم‌ها و تصاویر هولناکی از نحوه بازداشت زنان معترض به حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بسیاری از آنها حاوی تصاویر آزار و اذیت جنسی مامورین امنیتی به زنان بازداشت شده بوده است. مامورینی که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در ملا عام و جلوی چشم ده‌ها شاهد به بدن زنان بازداشت شده دست می‌زنند و آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار میدهند.

نرگس محمدی:‌ دینا قالیباف با تن کبود و روایت تعرض جنسی وارد بند زنان اوین شد

بسیاری از زنان بازداشت شده در روایت‌های خود از چگونگی آزار و اذیت جنسی مامورین امنیتی پرده برداشته‌اند. دینا قالیباف دانشجوی بازداشتی یک روز پیش از بازداشت خود، با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی از تعرض جنسی نیروهای گشت ارشاد خبر داده بود. روایتی که منجر به بازداشت این دانشجو شد. دینا قالیباف علیرغم صدور قرار وثیقه و به دلیل آنکه حاضر به تکذیب کردن روایت تعرض جنسی‌اش توسط مامورین گشت ارشاد نشد و با وجود انجام تمامی مراحل اداری برای آزادی، در لحظات آخر دوباره به زندان اوین بازگردانده شد.

زندانیان زن زندان ارومیه: برایمان قرص ضدبارداری بفرستید

در میانه اعتراضات زن، زندگی، آزادی بود که گزارشی تکان دهنده از تجاوز نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به زنان بازداشتی و در مراحل بازجویی و پیش از ورود به زندان ارومیه منتشر شد. فاطمه داوند، زندانی سابق زندان ارومیه در مصاحبه‌ای با ایران وایر از تجاوز به دست کم هشت زن جوان که در بین آنها دختر نوجوان هفده ساله نیز بوده است، پرده برداشت. فاطمه داوند سن این زنان را ۱۷ تا ۲۳ سال عنوان کرده است. زنانی که به دلیل تجاوزهای جنسی از زندانیان قدیمی زندان ارومیه درخواست قرص ضدبارداری کرده بوده‌اند.

وحشت از تعرض جنسی وجودم را می‌لرزاند

نیلوفر بیانی، از بازداشت شدگان پرونده مدافعان محیط زیست از دیگر زنان زندانی است که در طول دوران بازداشتش و با نوشتن چندین نامه بارها و بارها به آزار و اذیت جنسی در دوران بازجویی‌اش اشاره داشته است. نیلوفر بیانی که به ده سال زندان محکوم شده و به تازگی با گذراندن دوران زندانش آزاد شده است در نامه‌هایی که از داخل زندان منتشر کرده است به تکرار مکرر کثیف‌ترین توهین‌های جنسی بازجویان اشاره کرده است. نیلوفر بیانی در نامه‌ای که در بهمن ماه ۱۳۹۷ به علی خامنه‌ای نوشته عنوان کرده است که به همراه هفت مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده و با وجود امتناع اما مجبور شده است به رفتار جنسی این مردان در استخر خصوصی نگاه کند.

دادخواهی برای نیلوفر بیانی؛ علیه شکنجه، علیه خاموشی

نیلوفر بیانی در نامه‌ای دیگر نوشته است که چطور بازجویان بند دو الف بازداشتگاه سپاه در زندان اوین او را وادار میکردند که تصورات جنسی آنها را در حین بازجویی تکمیل کند. نیلوفر بیانی در همین نامه، با اشاره به بی‌اثر ماندن اعتراضات او به مقامات گوناگون نوشته است: «در کمال ناباوری هر بار پس از افشاگری و درخواست کمک از مسئولین مربوطه با مضاعف شدن فشارها روبه‌رو شده و تهدیدها و شکنجه‌ها فزونی یافت و مکررا به من یادآور می‌شد… کاری نکن که لج سیستم را درآوری.»

Ad placeholder

تجاوز به زنان زندانی در جمهوری اسلامی، سیاهه‌ای که پایان ندارد

زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب از دیگر قربانیان تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند که پس از تجاوز و برای پنهان ماندن آن توسط مامورین امنیتی به قتل رسیده‌اند. زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی بود که در جریان اعتراضات دانشجویی سال ۱۳۸۲ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. زهرا کاظمی بعد از بیست روز بازداشت، در زندان اوین کشته شد. بنا بر گزارشات منتشر شده و علیرغم تکذیب جمهوری اسلامی، پزشکان دلیل مرگ او را ضرب و شتم شدید و تجاوز جنسی عنوان کرده‌اند.

گزارش مدیر کل وقت مطبوعات ارشاد از شکنجه و قتل زهرا کاظمی

زهرا بنی یعقوب نیز از دیگر قربانیان تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی است. پزشکی که در همدان توسط آمرین امر به معروف و نهی از منکر در سال ۱۳۸۶ بازداشت می‌شود و دو روز بعد از بازداشت مسئولین بازداشتگاه خبر خودکشی او را به خانواده‌اش میدهند. پدر زهرا بنی یعقوب با رد ادعای خودکشی او به رسانه‌ها در آن زمان گفته است: «با چشمان خودم ديدم که جلوی ساق پا و بالای ران بدن دخترک کبود بود. بينی و گوش هايش نيز پر از خون بود.»

استفاده از تجاوز و آزار و اذیت جنسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به مثابه سلاحی جنگی قدمتی به تاریخ سیاه چهل ساله جمهوری اسلامی دارد. از زنان زندانی گمنامی که دهه شصت در زندان‌های جمهوری اسلامی بعد از تجاوز به چوبه‌های دار آویخته شدند تا نیکا شاکرمی‌هایی که امروز در خیابان و در پشت وانت صندوق دار بعد تعرض جنسی به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رسند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net