لکه‌های سفید: نمایشگاه آثار طراحی مرتضی پروین در زندان اوین

Print Friendly, PDF & Email

بخش فرهنگ

۱۲ اردیبهشت، به مناسبت روز کارگر و روز معلم، در زندان اوین نمایشگاهی از ۴۰ طرح با خودکار و مداد اثر مرتضی پروین، زندانی سیاسی برگزار شد.

بنا به اطلاعات رسیده به «رادیو زمانه»، این فعال تُرک نمایشگاهش را با نام «لکه‌های سفید» در حمایت از کارگران، معلمان و زنان مبارز و معترض به حجاب اجباری برگزار کرد.

مرتضی پروین پیش از بازداشت اخیر در حوزه‌های هنرهای تجسمی و هنر اجرا فعالیت داشت. نمایشگاه او در زندان اوین نیز با استقبال زندانیان همراه شد.

نیروهای امنیتی مرتضی پروین، هنرمند و بازیگر تئاتر معترض اردبیلی و فعال مدنی «حرکت ملی آذربایجان» را سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ در اردبیل بازداشت و به تهران منتقل کردند.

بنا به روایت شاهدان‌ عینی‌، نیروهای‌ امنیتی‌ با‌ چهار خودرو‌ شخصی‌،‌ ۷:۲۰ صبح‌ سه‌شنبه‌ ۱۷ بهمن‌ ۱۴۰۲ بدون ارائه حکم و با بالا رفتن از دیوار وارد منزل پروین شدند و او‌ را‌ با‌ لباس‌خواب‌ بازداشت و به‌ مکان‌ نامعلومی‌ منتقل کردند. همچنین در اقدامی غیر معمول مأموران امنیتی برای ترساندن همسایه‌ها و جلوگیری از فیلمبرداری احتمالی در زمان بازداشت او از هلی‌شات استفاده کرده‌اند.

پروین کماکان در بلاتکلیفی در اوین زندانی است و قرار بازداشت‌های او را تمدید می‌کنند.

حمایت در شهر اردبیل از مرتضی پروین، فعال مدنی تُرک در دومین روز اعتصاب غذا در زندان اوین

این اولین بازداشت مرتضی پروین نیست؛ او در سال ۱۳۹۷ هم برای فعالیت‌های مدنی‌اش حکم شلاق دریافت کرده بود و نیروهای امنیتی سابق بر این نیز او را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند. مرتضی‌ پروین‌ پیش از این، در اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه در سال ۱۳۹۰، مراسم سالانه قلعه بابک در سال ۱۳۹۷، «تجمع حمایت از آزادسازی قره‌باغ اشغالی» در پارک جیرال اردبیل در سال ۱۳۹۹ و در آخرین مورد در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ بازداشت شده بود که پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

مرتضی پروین پنجم اسفند گذشته برای مدتی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد. او جمعه چهارم اسفند ۱۴۰۲ در یک تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته بود:

با‌ عنوان اتهامی اجتماع‌ و‌ تبانی‌ تفهیم‌ اتهام‌ شده‌‌ام. نمی‌دانم چرا این‌ها تلاش و اصرار دارند مرا به افرادی وصل کنند که نه ارتباطی با آنها داشته‌ام و نه هیچ سنخیتی بین ما وجود دارد. تاکنون‌ بازجویی نداده‌‌ام‌ و‌ از‌ این‌ به‌ بعد‌ نیز‌ نخواهم‌ داد. بازجو‌ها‌ گفته‌‌اند برگه‌‌ها‌ را‌ امضا‌ کن‌. من‌ فقط‌ در‌ حضور‌ قاضی‌ سخن‌ خواهم‌ گفت. تا‌ مشخص‌ شدن‌ وضعیتم‌ و در اعتراض‌ به‌ وضعیت‌ غیرقانونی موجود‌ از‌ فردا‌ دست‌ به‌ اعتصاب‌ غذا‌ خواهم‌ زد.‌

پروین اخیراً همراه با ۱۱ زندانی سیاسی زن و مرد دیگر از اوین بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر را امضا کرد. در این بیانیه‌ی مشترک آمده بود:

امروز در برابر طبقه کارگر ایران وظیفه‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند؛ آگاهی از جایگاه خود به عنوان طبقه اجتماعی که وظیفه پیشبرد جامعه در جهت رسیدن به عدالت اجتماعی، رفع استثمار، ستم و تمامی تبعیض‌ها به ویژه تبعیض جنسیتی و اتنیکی، برقراری آزادی سیاسی، پیشگیری از تخریب محیط زیست و جلوگیری از جنگ ویرانگر منطقه‌ای را دارد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net