نتانیاهو در پاسخ به تهدیدهای بایدن: «اگر لازم باشد با دست‌وپنجه می‌جنگیم»

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

با ادامه حملات اسرائیل در رفح و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آتش‌بس، بحران رابطه آمریکا و اسرائیل بر سر فلسطین عمیق‌تر شده است. در پاسخ به تهدیدهای اخیر جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالت متحده آمریکا، مبنی بر عدم ارسال تسلیحات به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت / ۹ مه با اشاره به سالگرد تشکیل دولت اسرائیل (ماه مه ۱۹۴۸) در ویدئویی کوتاه گفت: «۷۶ سال پیش … ما هیچ اسلحه‌ای نداشتیم … اگر قرار است تنها بمانیم، تنها می‌مانیم … اگر لازم باشد با دست‌وپنجه می‌جنگیم».

جو بایدن ارسال یک محموله تسلیحاتی به قیمت میلیون‌ها دلار را به دلیل ادامه حملات اسرائیل در رفح به تعلیق درآورده است. او پیشتر تهدید کرده بود که در صورت ورود ارتش اسرائیل به رفح مهماتی که در حملات این شهر استفاده شود را به اسرائیل نمی‌دهد. این تهدیدها اما در حالی رخ می‌دهد که ایالت متحده از ۷ اکتبر بدین سو، میلیون‌ها دلار تسلیحات نظامی به اسرائیل رسانده و قرارداد بسیاری از محموله‌های تسلیحاتی که اکنون به غزه ارسال می‌شوند سال‌ها پیش منعقد شده است. این تهدیدها کارکرد درخوری در پیشروی اسرائیل در غزه نداشته و عملاً بسیاری از تسلیحات جنگی اسرائیل نظیر هواپیماهای جنگنده دست‌نخورده باقی می‌ماند.

دور اخیر مذاکرات آتش‌بس نیز شامگاه پنج‌شنبه در قاهره به پایان رسید و بی‌نتیجه ماند. نمایندگان اسرائیل و ایالت متحده، از جمله ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، در حالی قاهره را ترک کردند که همزمان ارتش اسرائیل به حملات خود در غزه و به طور ویژه در رفح، تنها پناهگاه باقی‌مانده در باریکه غزه، ادامه می‌دهد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، پیشتر گفته بود: «ما در واقع بر این باوریم که عملیات گسترده در رفح باعث می‌شود حماس در میز مذاکره دست بالا را پیدا کند».

منابع مصری و آمریکایی اعلام کردند که گفت‌وگوها بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی در پشت پرده، برای نزدیکتر کردن دیدگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

روز جمعه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با سامح شکری، همتای مصری خود درباره اوضاع غزه، عملیات اسرائیل در رفح، آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسیران و بازداشت‌شدگان گفت‌وگو کردند.

به‌گفته احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر دو طرف بر سر تشویق طرف‌های درگیری برای انعطاف‌پذیری بیشتر، تلاش‌های لازم برای دستیابی به توافق آتش‌بس و اجازه ورود کمک‌ها به‌شکل کامل و پایدار تأکید کردند.

تداوم حملات اسرائیل به غزه که تا پیش از حملات اسرائیل به بزرگترین زندان سرباز جهان تعبیر می‌شد، موجی از اعتراض‌های دانشجویان علیه جنگ را به دنبال داشته است. در آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، استرالیا، انگلیس، کانادا و چند کشور آمریکای لاتین دانشجویان برای روزهای متوالی خواهان توقف «جنایت» و ارسال اسلحه به اسرائیل شده‌اند. پلیس در آمریکا، هلند، آلمان و فرانسه به دانشگاه‌ها یورش برده و دانشجویان معترض را با خشونت بازداشت کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net