پوتین: غربی‌ها متکبرند و از تاریخ درس نگرفته‌اند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت/ ۹ مه غرب را به زمینه‌چینی برای وقوع یک درگیری جهانی متهم کرد و گفت که هیچ کس اجازه نخواهد داشت بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان را تهدید کند، زیرا روسیه پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را رقم زد.

همزمان با پیشروی نیروهای روسی در اوکراین، پوتین سیاستمداران غربی را «متکبر» خواند و گفت که آن‌ها نقش تعیین‌کننده اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان نازی را فراموش کرده و به درگیری‌ها در سراسر جهان دامن می‌زنند.

پوتین در سخنرانی‌اش در میدان سرخ مسکو به مناسبت سالروز پایان جنگ جهانی دوم و غلبه شوروی بر آلمان نازی گفت:

ما می‌دانیم که زیاده‌روی در چنین جاه‌طلبی‌هایی به چه چیزی منجر می‌شود. روسیه هر کاری را برای جلوگیری از درگیری جهانی انجام خواهد داد. اما در عین حال، ما اجازه نخواهیم داد کسی ما را تهدید کند. نیروهای ما همیشه در حالت آمادگی رزمی هستند.

پوتین که ارتش خود را در سال ۲۰۲۲ به اوکراین فرستاد، جنگ را بخشی از نبرد با غرب می‌داند که به گفته او پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹، روسیه را با تجاوز به آنچه او حوزه نفوذ مسکو می‌داند، تحقیر کرد.

اوکراین و غرب می گویند پوتین درگیر تصاحب سرزمین‌های خارجی به سبک امپریالیستی است. آن‌ها وعده داده‌اند که روسیه را که در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از اوکراین از جمله کریمه و بخش‌هایی از چهار منطقه در شرق اوکراین را تحت کنترل دارد، شکست دهند. روسیه می‌گوید این سرزمین‌ها که زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بود، اکنون دوباره بخشی از روسیه است.

مقامات روسیه هشدار می‌دهند که جنگ اوکراین وارد خطرناک‌ترین مرحله خود تا به امروز شده است – پوتین بارها در مورد خطر یک جنگ بسیار گسترده‌تر که بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان را درگیر می‌کند هشدار داده است.

بحران در هفته‌های اخیر عمیق‌تر شده است: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مصوبه ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین را امضا کرد. بریتانیا گفت که اوکراین این حق را دارد که روسیه را با سلاح‌های انگلیسی مورد حمله قرار دهد. البته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، به رغم ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین، اعزام نیروهای فرانسوی برای جنگ مستقیم را رد کرده است.

روسیه روز دوشنبه در واکنش به این اقدام اعلام کرد که استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به عنوان بخشی از یک رزمایش نظامی تمرین خواهد کرد.

سالروز یک جنگ جهانی

اتحاد جماهیر شوروی ۲۷ میلیون نفر را در جنگ جهانی دوم از دست داد، از جمله میلیون‌ها نفر در اوکراین، اما در نهایت نیروهای نازی را تا برلین عقب راند، جایی که هیتلر خودکشی کرد و پرچم سرخ پیروزی شوروی بر فراز ساختمان پارلمان فدرال آلمان در سال ۱۹۴۵ برافراشته شد.

پوتین گفت:

در غرب دوست دارند درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کنند. اما ما به یاد داریم که سرنوشت بشر در نبردهای بزرگ نزدیک مسکو و لنینگراد، رژف، استالینگراد، کورسک و خارکف، نزدیک مینسک، اسمولنسک و کی‌یف، در نبردهای سنگین و خونین از مورمانسک تا قفقاز و کریمه رقم خورد.

تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی در شامگاه ۸ مه ۱۹۴۵ رخ داد. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده روز ۸ مه را به عنوان «روز پیروزی در اروپا» نامگذاری کرده‌اند. در مسکو سالروز این رویداد در ۹ مه گرامی داشته می‌شود.

در رژه امسال علاوه بر تانک و تجهیزات زرهی، موشک راهبردی قاره پیما یارس روسیه هم به نمایش گذاشته شد که به گفته یک گوینده تلویزیونی «قابلیت تضمین شده برای حمله به هدف در هر نقطه از کره زمین» دارد.

رهبران بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو در این مراسم حضور داشتند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net