چند کشور اتحادیه اروپا فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت، بایدن اسرائیل را به قطع کمک نظامی تهدید کرد

Print Friendly, PDF & Email

اسرائیل بدون توجه به هشدار سازمان‌های بین‌المللی و متحدانش، رفح، منطقه‌ای که برآورد می‌شود بیش از ۱٬۴ میلیون فلسطینی آواره شده در آن پناه گرفته باشند را هدف حملات قرار داده است. متحدان اسرائیل که از آغاز حملات به غزه مقابل قطعنامه‌های شورای امنیت ایستادند، از جمله ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار ارسال یک محموله نظامی به مقصد اسرائیل را متوقف کرد. رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت اگر حملات به رفح متوقف نشود، ارسال تسلیحات نظامی به تل‌آویو را متوقف خواهد کرد.

جو بایدن که نگران است کارزار انتخاباتی را به رقیب جمهوری‌خواه واگذار کند، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت / ۸ مه به شبکه سی‌ان‌ان گفت ارسال تسلیحات و مهماتی که در حمله زمینی به رفح به کار گرفته شده باشد را متوقف خواهد کرد.

پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی تأیید کرده بودند که ارسال دو محموله تسلیحاتی به اسرائیل با دستور بایدن متوقف شده است.

بایدن در حالی اسرائیل را به قطع ارسال تسلیحات نظامی در صورت حمله به رفح تهدید کرد که تانک‌ها و نظامیان ارتش اسرائیل از دو روز قبل وارد غزه شده‌اند و حملات خود به این منطقه را افزایش داده‌اند. بایدن اما گفت که این اقدام را مصداق تشدید حمله که منجر به قطع ارسال سلاح شود، نمی‌داند.

در غزه از آغاز حملات اسرائیل تا شامگاه ۱۹ اردیبهشت / ۸ مه، دست‌کم ۳۴ هزار و ۹۰۰ نفر به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند. سازمان هلال احمر می‌گوید هنوز هشت هزار تا ۱۰ هزار نفر مفقود هستند و نزدیک به ۸۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل هشدار داده‌اند در صورت حمله زمینی به رفح، فاجعه انسانی رخ خواهد داد. کابینه جنگی نتانیاهو اما بدون توجه به این هشدارها، همچنان ادعا می‌کند با حمله به رفح «گروگان‌ها را آزاد می‌کند و به جنگ خاتمه می‌دهد».

چند کشور اروپایی دولت فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

حملات اسرائیل که به «جنایت جنگی» و «نسل‌کشی» متهم است و احتمال می‌رود دادگاه بین‌المللی کیفری حکم بازداشت حداقل سه تن از مقامات عالی‌رتبه آن، از جمله نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ارتش، را صادر کند، موجب شکاف در اتحادیه اروپا نیز شده است.

در تازه‌ترین تحول ۶۷ عضو پارلمان اروپا که از احزاب سبز، چپ، سوسیال دموکرات و حتی راست میانه هستند در نامه‌ای خواستار تشکیل جلسه فوری برای بررسی وضعیت رفح و پاسخ مناسب به اسرائیل شده‌اند. امضاکنندگان این نامه بهترین پاسخ به «عملیات وحشتناک» اسرائیل در رفح و نوار غزه را «تحریم‌های اتحادیه اروپا» دانستند.

پیش از این بلژیک به صورت روشن خواستار تحریم اسرائیل و ممنوعیت واردات محصولات اسرائیلی شده بود اما به نوشته گاردین «بعید است با وجود آلمان، اتریش و مجارستان که از حامیان سرسخت اسرائیل هستند، چنین طرحی حمایت شود».

در اتحادیه اروپا چند کشور طرحی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن دولت فلسطین به رسمیت شناخته شود. گاردین گزارش کرده است احتمال می‌رود از ۲۱ مه ۲۰۲۴ چند کشور امضاء کننده این نامه، از جمله ایرلند، مالت و اسپانیا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند.

اسرائیل در حالی به رفح حمله کرد که چند ساعت پیش از آن حماس اعلام کرد طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس سه مرحله‌ای را پذیرفته است. دولت نتانیاهو و ایالات متحده آمریکا اما ادعا کردند که طرح پذیرفته شده از سوی حماس «تغییرات زیادی با پیش‌نویس توافق» دارد.

با این حال اسرائیل گروهی از مقام‌های رده میانی خود را برای گفت‌وگو در باره توافق به محل مذاکرات اعزام کرد تا طرح آتش‌بس را آن‌گونه که خود می‌خواهد تغییر بدهد. حماس نیز گفت به مذاکره غیرمستقیم ادامه خواهد داد اما حاضر به پذیرش طرحی که منجر به استقرار نیروهای اسرائیلی در نوار غزه شود، نیست.

از آغاز ورود تانک‌های اسرائیلی به رفح، حداقل دو بیمارستان امارات و القصی هدف گلوله‌باران قرار گرفته‌اند. اسرائیل ادعا می‌کند حماس از بیمارستان‌ها برای حمله به نیروهای اسرائیلی استفاده کرده است؛ ادعایی که پیش از این موجب حمله به چند بیمارستان در خان یونس و غزه شد اما اسرائیل مدرکی دال بر استفاده نظامی از بیمارستان‌ها به دست نیاورد.

حملات ویرانگر اسرائیل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ بخش بزرگی از زیرساخت‌ها، از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، اردوگاه‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌های مسکونی در غزه را ویران کرده است و برآورد نهادهای بین‌المللی این است که بازسازی غزه حداقل ۸۰ سال زمان می‌برد. آفریقای جنوبی با شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری، اسرائیل را به نسل‌کشی در فلسطین متهم کرده است. همزمان نیکاراگوئه نیز از آلمان به اتهام همدستی در نسل‌کشی شکایت کرده است.

تداوم حملات اسرائیل به غزه که تا پیش از حملات اسرائیل به بزرگترین زندان سرباز جهان تعبیر می‌شد، موجی از اعتراض‌های دانشجویان علیه جنگ را به دنبال داشته است. در آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، استرالیا، انگلیس، کانادا و چند کشور آمریکای لاتین دانشجویان برای روزهای متوالی خواهان توقف «جنایت» و ارسال اسلحه به اسرائیل شده‌اند. پلیس در آمریکا، هلند، آلمان و فرانسه به دانشگاه‌ها یورش برده و دانشجویان معترض را با خشونت بازداشت کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net