بخش دوم و پایانی ارزیابی مشترک حزب کمونیست ایران و سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

Print Friendly, PDF & Email

 

تحت عنوان: “همراه با ابتکار شجاعانه زنان زندانی، “همه با هم علیه اعدام”

چهارم- بن بست سیاست خارجی رژیم و شکست روایت کلان رژیم در سیاست خارجی روز به روز برجسته تر می شود. بی محتوا شدن شعار “نابودی اسرائیل” و انفعال رژیم در “آزادی قدس” آنچنان فشار درونی بر حاکمیت را بالا برد که دست به اقدامات جنون آمیز و غیردیپلماتیک حمله موشکی به اقلیم کردستان عراق و پاکستان زد. حملاتی که روز به روز خطا بودن آن حتی از سوی نیروهای درونی حاکمیت به بحث گذاشته می شود. اطلاعات غلط و جعلی در مورد تاجر کرد اربیل آنچنان رسوایی آور بوده است که خبرگزاری تسنیم پای خود را کنار کشیده و پرس تی وی هم از کانال امنیتی خبر داده است که حاضر نیست منبع خود را اعلام کند. این اقدام تروریستی حاکمیت

خشم مردم اقلیم را برانگیخته و چندین تظاهرات گسترده مردم کردستان عراق بیان این خشم و نفرت است. حتی اتاق بارزگانی اقلیم کردستان با صدور اطلاعیه ای خرید کالاهای ایرانی را تحریم کرده و از مردم خواسته که به جای آن از کالاهای ترکیه، عربستان و اردن خریداری کنند. کار به جایی رسیده است که حضور ایرانیان در اقلیم نیز مورد سئوال قرار گرفته است. اگر روابط با پاکستان با زدوبندهای سیاسی حل و فصل شده، اما مسئله در اقلیم کردستان عراق و کشور عراق همچنان باز و جدی است. شکست دیپلماسی جمهوری اسلامی در رابطه با پاکستان و عراق ، نشان از شکست های استراتژیکی جمهوری اسلامی دارد. سفر رئیسی به ترکیه وقراردادهای دو کشور، روشن نمی کند که این سفر چه منافعی ممکن است در بر داشته باشد، جدا از همسوئی دو کشور در سرکوب مردم کرد دو کشور، ویا در مورد اختلافات ارمنستان و آذربایجان به چه توافقاتی ممکن است دست یابند. به هر رو انفعال رسوائی آور جمهوری اسلامی در جنگ غزه که بیان شکست شعارهای توخالی رژیم را به نمایش گذاشت، اقدام بسیار خطرناک حمله به پاکستان و اقلیم کردستان، حمایت روسیه و چین از ادعاهای امارات برای حاکمیت بر جزایر سه گانه خلیج فارس و ناتوانی رژیم در جلوگیری از تعرضات جمهوری آذربایجان به ارمنستان و خطر مسدود شدن راه ایران به ارمنستان، همه و همه نشان دهنده موضع بسیار ضعیف رژیم و انزوای ویرانگرش در منطقه دارد.

پنجم- آفریقای جنوبی پرونده نسل کشی مردم فلسطین توسط دولت اسرائیل را به دیوان بین المللی لاهه، برد. درجلسه روز جمعه 26 ژانویه رئیس دادگاه اشاره کرد که، اطلاعات نشان می دهد که بیش از 25 هزار نفر فلسطینی کشته و بیش از 2 میلیون نفر طی جنگ آواره شده اند. از سوی دیگربن بست اسرائیل در جنگ غزه و تلفات سنگین ارتش این کشور به تدریج به بحران داخلی این کشور شتاب می بخشد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا واطلاعات ارتش این کشور اعلام کرده است که نه تنها اسرائیل به اهداف خود در جنگ غزه نرسیده است، بلکه تاکنون تنها توانسته است حدود بیست درصد از امکانات نظامی حماس را نابود کند. از سوی دیگر میزان تلفات ارتش اسرائیل در جنگ و تعداد وسیع زخمی هایش که بیمارستان های اسرائیل را پر کرده است و کشته شدن چندین گروگان بر اثر گازهای سمی ارتش اسرائیل که مورد استفاده قرار داده و خطر جانی که برای گروگان ها به دلیل بمباران ها و حملات نظامی اسرائیل بوجود می آید، خشم خانواده های گروگان ها و حامیان شان را برانگیخته است. نظرسنجی ها از افول حمایت از نتانیاهو خبر می دهند و فشار برای انتخابات زودرس نیز روز به روز بیشتر می شود. سخنان بسیار سرراست نتانیاهو در رد طرح دو دولت و تلاش برای عدم امکان پذیر شدن دولت فلسطینی، مخالفت آشکار آمریکا و اروپا را نیز به دنبال داشته است. شکاف های داخلی در جامعه اسرائیل و بلوک های سیاسی و مخالفت های آشکار آمریکا و اروپا با سیاست های نتانیاهو، به افول ستاره بخت او در ادامه حکمرانی شتاب بخشیده است.در چنین شرایطی بنیامین نتانیاهو ودولت فاشیستی اش تلاش ویژه ای می کنند که دامنه جنگ را به ایران کشانده و جنگ میان جمهوری اسلامی و آمریکا را دامن بزنند. در کنار آن حملات حوثی ها به کشتی های آمریکائی یا اسرائیلی از یک سو و حملات شبه نظامیان عراقی به پایگاه های آمریکائی، به تدریج پای جمهوری اسلامی را نیز به جنگ باز خواهد کرد. برخی از فرماندهان نظامی آمریکا علنا به دست ونقش جمهوری اسلامی در این حملات نیابتی اشاره می کنند که نشان از فشار نظامیان آمریکائی بر دولت بایدن برای گوشمالی دادن جمهوری اسلامی است. این امر می تواند خطر گسترش جنگ را افزایش دهد. واقعیت این است که بروز یک جنگ هر چند محدود؛ممکن است که امکانات رژیم در سرکوب جنبش مردمی را افزایش دهد.

ششم- وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی به گونه ای است که مردم از یک سو باید با یک فلج اقتصادی گسترش یابنده دست و پنجه نرم کنند. آنهم در شرایطی که حاکمیت مجبور است حتی نان را جیره بندی کند و از سوی دیگر به صورت روزانه برای خواست های خود بجنگند. در چنین شرایطی روزانه شاهد اعتراضات و اعتصابات در بخش های مختلف هستیم. از اعتصاب کارگران پیمانی نفت تا بازنشستگان و اعتصای و تجمع اعتراضی کارگران گروه  ملی صنعتی فولاد در اهواز هستیم. برمتن این شرایط حاکمیت اسلامی در تلاش است که از یک سو بخش خصوصی را هر چه بیشتر در کنترل خود درآورد، امری که با انتخابات جدید اتاق بازرگانی انجام داد و از سوی دیگر با کنترل بخش اعظم اقتصاد و پروارکردن نیروهای خودی و تامین اقتصادی آنها، از فروپاشی پایه حمایتی خود جلوگیری کند. این سیاست حاکمیت به گونه ای که در اقتصاد نیز همچون سیاست تلاش بر یک دست سازی و  پیش بردن سیاست های خاص خود را دارد. برنامه هفتم توسعه بیان این سیاست شبه فاشیستی است. سیاستی که هم تلاش می کند که بخش خصوصی و ناراضی را مهار کند و هم استثمار نیروی کار را به وحشیانه ترین شکل ممکن بر پایه قواعد قرون وسطائی به پیش برد. از این روست که نه نگران قانون کار است و نه برای آن ارزشی قائل است. گسترش قراردادهای فردی و سفیدامضاء، عدم شمول شاغلین در سیستم قانون کار و بیمه، تکیه بر توافقات شفاهی کارفرما و کارگران، استفاده گسترده از نیروی کار غیرمتشکل، استفاده گسترده از نیروی کار مهاجران که در وضعیت آسیب پذیرتری قرار دارند، استفاده از نیروی کار زنان و بویژه زنان مهاجر، همه و همه نشان دهنده شکل گیری یک استثمار برده دارانه است که به تدریج در همه بخش های اقتصادی حاکم می شود. نگاهی به طرح های گوناگون رژیم در عرصه های گوناگون این امر را به خوبی نشان می دهد.. جنبش مطالباتی طبقه کارگر و سایر جنبش ها در صورت پیوند دادن مطالبات خود با یکدیگر و ایجاد ظرف های تشکیلاتی برای این پیوند  است که می توانند نیروئی عظیم خود را برای مقابله با تعرض حاکمیت وارد صحنه مبارزه طبقاتی جاری ساخته و تعادل قوا را به نفع کارگران و زحمتکشان در راستای سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی و ایجاد جامعه ای آزاد و سوسیالیستی دگرگون سازند.

سرنگون باد رژیم جمهوریاسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسیو سوسیالیسم

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

حزب کمونیست ایران

شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ برابر با  ۲۷ژانویه ۲۰۲۴

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net